Test Hifimusik #7-8 2023

Fart och fläkt från öst!

För drygt 60 år sedan grundades Audio-Technica och den första produkten var en pickup. Firman har förblivit vinylen trogen och nyligen lanserades ”mellanmodellen” i firmans flaggskeppsserie ART. Det här testets publicerades ursprungligen i H&M nr 7-8/2023, men kan med fördel läsas tillsammans med testet av de tre likvärdigt prissatta pickuperna i aktuella nr 3.

Japan är utan tvekan pickuptillverkarnas land. Världens största pickuptillverkare må heta Ortofon med säte i danska Nakskov, men inget annat land lär kunna ståta med så många pickuptillverkare som Japan – gärna då med någon grånad (eller för den delen avliden) mytomspunnen mästare som grundare.

Pickuphus och nålrör tillverkas helst i exotiska material och lackas gärna enligt den mycket krävande urushi-tekniken.

Och så finns det Audio-Technica. Det är en av världens största pickuptillverkare, som framför allt gjort sig känt för att tillverka prisvärda MM-pickuper (tänk AT-VM95, som sitter på var och varannan skivspelartillverkares instegsmodell), men även MC-pickuper i prisklasser för alla oss som inte vunnit på Lotto eller just inkasserat arvet från någon stenrik gammelfaster (tänk långköraren AT-OC9, senaste versionen testad här i H&M nr 6/2021). Man legotillverkar också pickuper åt andra – exempelvis är nya Linn Koil baserad på AT-OC9.

Men Audio-Technica tillverkar inte bara ”folkpickuper” utan har också några riktigt exklusiva produkter i sitt program. Högst upp i produkthierarkin hittar vi ART-serien med modellerna AT-ART9 (16.500 kr), AT-ART20 (35.000 kr) och AT-ART1000 (55.000 kr). Till det kommer en jubileumsmodell i form av AT-MC2022, som listar på över 100.000 kr.

Här och nu testar vi den nyaste i serien i form av mellanmodellen AT-ART20.

 

Alla vi som diggade Netflix-serien ”Lost in Space” inser att det måste vara samma designteam som designade robotarna som också står för den yttre formgivningen av AT-ART20 (ja, jag vet att målgruppen för serien var barn och ungdomar men man håller sig väl ung i sinnet!). Helläcker är bara förnamnet!

Tyvärr sträcker sig inte likheten med en robot längre än så och den monterar sig inte själv, vilket är både lätt och svårt. Lätt eftersom den kommer med gängade skruvhål, vilket vi tackar särskilt för och svårt eftersom pickuphuset inte har en enda rak vinkel och nålröret dessutom är väl gömt därunder och infernaliskt svårt att se.

Fördelen med att inte bygga pickuphuset i räta vinklar är att det förebygger uppkomsten av oönskade resonanser. Av samma skäl är huset uppbyggt av flera olika material utifrån en bas i aluminium, själva huset i titan och ett underrede i en ospecificerad elastomer.

 

Ny teknik har gjort det möjligt att reducera titanväggarnas tjocklek, vilket gör AT-ART20 förhållandevis lätt. Kombinerat med en för MC-pickuper relativt hög komplians (den dynamiska kompliansen anges till 13 µm/mN vid 100 Hz, vilket borde bli i häradet 20 µm/mN vid 10 Hz som är det mått som används utanför Japan). Det innebär att den har förutsättningar att fungera bra även med klassiska lättviktsarmar som SME Series III, Grace 747, Infinity Black Widow eller för den delen Audio-Technicas egen AT-1120.

Nålröret är i bor och avslutas med en ”Special Line Contact”-slipad diamant som monterats på en liten titanplatta. Nålröret ökar stegvis i tjocklek upp mot vridpunkten, vilket också bidrar till att bryta upp oönskade resonanser.

Den interna impedansen ligger på 12 ohm, vilket med ”faktor 10-regeln” leder till att AT-ART20 bör lastas med minst 120 ohm. Det var dock inga problem med 100 Ohm, men på min PS Audio Stellar Phono valde jag 200 ohms-läget för en lite öppnare ljudåtergivning. Skillnaden mellan 100 och 200 ohms last var dock inte stor.

Eftersom de flesta MC-steg med fast impedans sätter den på just 100 ohm passar Audio-Technican bra. Därtill kommer att den ger ifrån sig en för MC-pickuper relativt hög angiven utspänning om 0,55 millivolt och vi har alltså att göra med en pickup som kommer att passa de flesta grammonfonförstärkare på marknaden.

 

”AT-ART20 är en pickup som excellerar i fart och attack”

 

Ljudmässigt kännetecknas AT-ART20 av fart och fläkt. Det var fråga om ett riktigt yrväder som letat sig in i lyssningsrummet. Jag grävde fram en gammal favorit i form av Santanas disco-funkiga ”Innner Secrets” (vederbörligen sågad av en enig kritikerkår, inklusive vår egen Per Tjernberg i H&M nr 1/79), och det blev i det närmaste omöjligt att sitta still i lyssningsfåtöljen.

Ett byte till den mer skönspelande Hana SL ledde till att jag blev tvungen att gå ut och sätta på en kopp kaffe för att hålla mig vaken (Hana revanscherade sig senare på Sonny Rollins ”The Bridge”, då den fick excellera i det den gör bra, nämligen tonalitet).

Efter min svärfar har jag ärvt en samling plattor av väldigt varierande slag från Bill Haleys ”Rock Around the Clock” på stenkaka (ska bara skaffa en 78-varvspickup och ett RIAA-steg med Decca-kurva) till fransk chanson och mycket swingjazz, som hörde till hans favoriter.

På Opus 3-utgivna swingplattan ”Buddy Holden Stomp” (svärfar var, liksom skivbolaget Opus 3 på den tiden, bosatt i Karlskoga) svänger det med Audio-Technican loss precis så mycket som nog bara en samspelt jazzorkester kan.

 

AT-ART20 är en pickup som excellerar i fart och attack. Tonalt drar den en aning åt det ljusare hållet, utan att för den delen bli tunn. Den kan nämligen bas. När Marcus Miller på Miles Davis ”We Want Miles” låter sin Fender-bas tala känns det i hela kroppen!

Den är också mycket högupplöst och hör nog i det avseendet till de främsta i sin prisklass. Men det är klart, vill du ha mer värme bör du se åt annat håll och sådana alternativ saknas inte heller, exempelvis från likaledes japanska Hana, Koetsu eller Miyajima.

Men samma attack och frustande spelglädje, det får du inte!

Michael Hellner

 

                 

Högupplöst ljud

Spelglädje

-                    

Drar aningens aning mot det ljusa

 

Tre snabba

• Snäll mot RIAA-steget

• Passar även tonarmar med låg effektiv massa

• Pickuphus i titan

 

Audio Technica AT-ART20 

Pris 35.000 kr

Princip MC-pickup

Utsignal 0,55 mV

Fjädringsmjukhet 13 µm/mN (angivet vid 100 Hz, ca 1,5–2 ggr högre vid 10 Hz)

Nålslipning Special Line Contact (7*38µM)

Rekommenderad last > 100 ohm

Rekommenderat nåltryck 1,6–2,0 gram

Vikt 9 g

Info nordicgamesupply.com, audio-technica.com

 

Kringutrustning

Skivspelare: Dr. Feickert Blackbird mk II m. Origin Live Enterprise 12  och Linear PSU; Thorens TD-126 mk III m. SME Series III; Thorens TD-125 LB m. Jelco SA-750L; Linn Sondek LP12 (Lingo 4, Karousel) m. Ittok LVIII

Pickuper: Dynavector XV-1s; Hana SL; Koetsu Onyx Platinum; Zu/DL-103 mk II

RIAA-steg: Luxman EQ-500; PS Audio Stellar, Aurorasound Supreme

Digitalt: PS Audio Direct Stream Memory Player (transport); PS Audio Direct Stream DAC

Förstärkare Luxman C600f (försteg) + Luxman M600A; Luxman M700u (slutsteg)

Högtalare: Ino Audio i16s; Ino Audio Profundus P-2 (passiva basar)

Kablage: Nordost; Supra; Chord; SilK; Clearaudio

 

Fler pickuper

Så sent som i H&M nr 5/2023 testade vi tre mellanklasspickuper från 8 upp till 15.500 kronor, varav ytterändarna av spektret även de kommer från Audio-Technica, nämligen AT-OC9XSL och AT-ART9XA. Mellan dessa båda hade vi också med en Sumiko Songbird Low för 10.000 kronor jämnt.

Längst ut på nålröret sitter nålen fäst i en titanplatta, vilket ska reducera den rörliga massan. Det främre oket har gjorts 0,6 mm tjockare i syfte att öka den magnetiska flödestätheten och därmed utspänningen.
AT-ART20 har rejäla gängor och tydlig färgmarkering på kopplingsstiften.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår