Kärlek, tolerans och passion är fortfarande Docklands mission

20 år efter att portarna slogs upp till omtalade och (ö)kända Docklands skulle den mytomspunna raveklubben återuppstått under tre nätter, den 20-22 augusti. Innan vi nåddes av nyheten att de ställer in hann vi åka ut till den ombyggda industrilokalen och ta ett snack med grundaren Anders Varveus.

När vi kliver av buss 402 mot Kvarnholmen på Mjölnarvägen i Nacka undrar vi om vi verkligen kommit rätt. Vi möts nämligen av en stor industrilokal som inhyser en två dagars backluckeloppis. Jag och min fotograf tittar på varandra och tänker "Tja, varför inte?". Vi snokar runt lite och inser att själva klubbytan finns i andra halvan av lokalen: en omgjord yta med byggnationer och prylar i varje hörn.

Det är en smal och gänglig Anders Varveus, i svart t-shirt och vanliga blåjeans, som möter oss i den 4000 kvadratmeter stora lokalen.
- Det är konstigt, den förra lokalen har fått nästan mytologiska proportioner. Folk minns den som enorm, och när de kommit hit och tittat har de tyckt att denna är liten, men faktum är att den gamla bara var på runt 600 kvadrat. Så tänk vad vi kan göra här!
Den mängd publicitet klubben fått efter nyheten om återuppståndelsen, som alltså skulle ha skett i samband med Dans Dakar, har gett mycket plats åt Varveus i tidningarna. Han ser tröttare ut än på de pressbilder som florerat, och vi får veta att teamet med närmare 200 volontärer har jobbat i princip dygnet runt i över tre månader.
- Uppslutningen kring hela det här projektet har varit otrolig. Dels har vi alla som varit så fantastiskt generösa och donerat pengar via vår crowdfunding, där vi lyckades samla ihop drygt 200.000 kronor till vårt ekipage vi körde under Prideparaden, och dels har vi ytterligare typ 400 pers som har skänkt möbler, musikgrejer och teknik som vi kan använda och fylla den här lokalen med.


INDUSTRI MED KÄNSLA OCH VÄRME
Vi får en guidad tur i den omgjorda industrilokalen och blir både imponerade och fascinerade. Området för dansgolvet har teamet jobbat hårt med för att artister och publik ska ha möjlighet att skapa en fantastisk upplevelse. Med sex decimeter ljudisolering i väggarna, en kortända helt avsatt åt en sorts konstinstallations/ljusvägg och högt tak har man definitivt de rätta förutsättningarna.
- Här, vägg i vägg, är relaxområdet. Det är lite kaos nu, men tanken är att utrymmet är indelat i olika sektioner. Den yttersta gränsen är lite livligare med baren, mer industriell, men ju längre in du kommer desto lugnare och mer naturnära ska det bli.

Vi går längre in och skymtar allt från spännande inredningar med industrikänsla, trädgrenar som hänger från taken och sittplatser av bildäck, till kojor, bläckfiskinstallationer och cirka en miljard soffor. Mellan kommentarer om arbetet med ombyggnationen och alla förberedelser får vi också kortfattat höra om hur Varveus gått från Frihetsbaren i Moderaternas lokaler i Gamla Stan på 80-talet, via radio och förbi omsusade Tritnaha på 90-talet.

Att responsen varit enorm från inbitna rävar och nostalgiska återupplevare kan man alltså förstå. Docklands på sin tid fyllde ett behov av tillhörighet och gemenskap som Varveus, och många med honom, kände saknades på Stockholms klubbscen. När han startade klubben -95, tillsammans med Mats Hinze, var hela idén att det skulle finns en plats där rave- och technointresserade kunde vara tillsammans och bara dansa och umgås.
- I den här kulturen har aldrig det där funnits att bara vissa får vara med, och där syftet med att gå ut och röja en hel natt är att kladda runt på alla och slutligen lyckas släpa med sig någon hem. Går man ut på andra typer av ställen är den första frågan man får alltid "Så vad jobbar du med?". Så var det aldrig här, folk struntade ju fullkomligt i sådant. Istället pratade man mer om den musikaliska upplevelsen, tankar och känslor, idéer. Det var, och är, mer i nuet, just här.

INSKRÄNKT OCH UPPSKRÄMT SAMHÄLLSKLIMAT
Men Docklands kantades också av en hel del rabalder. Polisen gjorde razzior, fann drogpåverkade klubbare och så var hela mediacirkusen igång. Man stängdes ned, öppnade igen, stängdes ned, öppnade igen. Politiker ansåg att klubben påverkade ungdomarna negativt, och i tidningarna skrevs det om rinnande ecstasy på väggarna.
- Det var liksom ingen som riktigt brydde sig om vad vi försökte göra här. Tidningarna skickade ut någon jeppe som fotade av lite bilder och sedan publicerades foton med kryss markerade för var polisen ertappat drogpåverkade människor, men ingen var intresserad av att höra vår sida av saken.
Precis som jazzhysterin och dansbaneeländet fick rave- och technokulturen symbolisera samhällets styggelse. Men Varveus poängterar också att det inte var riktigt så enkelt som att man bara satte en stämpel på något som var okänt och skrämmande.
- Jag tror att det som också verkligen gjorde hela etablissemanget nervösa var att det plötsligt kom fram att den övre medelklassen använde droger. Det var liksom unga personer som blev skjutsade av pappa i Mercan till klubben på natten, så kom mamma och hämtade på morgonen. Den sociala fallhöjden för dessa människor var väldigt hög, så när allt brakade lös drog man öronen åt sig. Man ansåg ju att detta var vårt fel och så blev hela kulturen svartmålad.

Idag menar han att klimatet visserligen är annorlunda, men att vägen ännu är lång att vandra. Trots att samhället och politikerna har vidgat sina vyer har Docklands nu, när det börjar närma sig, återigen stött på patrull. Fortfarande finns en sorts oro för att klubben ska dra ungdomarna, och området, i fördärvet. En absurditet kan man tycka eftersom det ju, som Varveus påpekar, fortfarande är mainstreamklubbarna, där det onekligen kan gå ganska vilt till, som har störst frihet och tar mest plats.
- Men det är ju inte samma stämning hos oss. Riktlinjerna nu, precis som då, är kärlek, tolerans och passion. Vi kommer att köra på smoothies, energidrycker och power bars, samt food trucks, så folk kan fylla på när de behöver för att orka dansa natten lång. Det starkaste vi har är liksom 3,5%. Och när man vill vila sätter man sig i relaxavdelningen och tar det lugnt.

EFTERSÖKES: REFORM AV DEN SVENSKA KLUBBSCENEN
Docklands är onekligen en annan typ av klubb, men man är inte ensamma om att vilja omforma hur vårt klubbande ser ut. Olika undergroundklubbar växer ständigt fram där man försöker ta ett nytt grepp på hela konceptet och istället för att husera i samma lokaler vecka ut och vecka in är det exempelvis en engångsupplevelse för en enda kväll, i ett industriområde utanför staden. Eller så är det open air på hemlig plats som kräver inbjudan. Men trots att det gått framåt är det ju föga inkorrekt att påstå att vi fortfarande ligger ljusår efter spjutspetsen av framåtsträvande metropoler i bland annat Europa. Något som Varveus, och antagligen en helt ny generation av undergroundklubbkids, kan skriva under på.
- Vi behöver en klubbscen där även den här kulturen har en given plats. Och det är ju inte något vi bara hittar på. Titta på var människor tar vägen: de söker sig till Berlin, Ibiza och liknande. Jag brukar kalla dem för partypolitiska flyktingar. De tar flyget till Berlin på fredag och åker hem igen på söndag. Det är pengar som går ut istället för in här i staden. Och det bevisar ju att det finns både ett behov av techno- och ravescenen, men framförallt en publik.

Och publiken kommer till Docklands. När nu Dans Dakar har gått i graven är det många som ser ditåt istället, och lokalens maxkapacitet på cirka 2500 personer kommer att bli hårt pressad. Den 20-22 augusti, mellan kl 23-11 varje natt, kommer stället att koka av människor som sökt efter ett vattenhål som kan fylla behovet av gemenskap och tillhörighet på ett sätt där upplevelsen, omtanken och samtalet är det viktiga. Knappast en grogrund för knarkare, alkoholister och allmänt dåligt leverne.
Ia Appelberg


Artikelflöde

JBL med svenskt ljud -

Bio i fickan!

Att titta på film i mobilen har just blivit mycket roligare! 


Anpassad diskantspridning -

BeoLab 50

Nya DSP-korrigerade BeoLab 50 har autmatisk justering av diskanten. Från smal till bredspridande.


United Western/Ocean Way

Den moderna studions födelse

Bill Putnam är nog den enskilt viktigaste för den moderna inspelningstekniken, i studios som fortfarande än idag räknas till världens allra bästa. Text: Lars-Olov Wehlin


Bowers & Wilkins 700 -

Vässad teknik!

Nya B&W 700 S2 ersätter visserligen den lyckade CM-serie, men där slutar likheterna. Serien har nämligen betydligt mer gemensamt med senaste 800-serien. Till exempel använder serien samma vävda hybridkon i mellanregistret och snarlika baskoner. Här en liten kul film om modellen 702 S2:


BeoLab 50

Danska kronprinsen!

Efter majestätiska BeoLab 90 har Bang & Olufsen har kallat sin nya bantade högtalare BeoLab 50 för "The Crown Prince of Sound".
Här en lite film om hur den byggs:


Nordiskt och bärbart


IFA Berlin 2017

LG V30 med audiofil-DAC

LG:s senaste värstingtelefon G6 fick ingen Hi-Fi DAC här i Europa, men skadan tas igen med kommande V30, som har audiofil-DAC med LG-språk kallad Hi-Fi Quad DAC, ställbara digitalfilter och olika skräddarsydda, förinställda ljudkurvor för att anpassa ljudet till olika smaker och/eller hörlurar.


Universal MQA

På Tidal Masters

Nu finns musik från Universal som MQA-filer hos Tidal.


Musical Fidelity

Engelska förstärkarspecialisten Musical Fidelity med 30 år i branschen, drivs och ägs fortfarande av grundaren Anthony Michaelson (samme Michaelson som låg bakom kultförstärkarna Michaelson & Austin). Märket gjorde sig tidigt känt för sina kaxiga klass A-förstärkare, men också sina många rörkonstruktioner: från små hörlursförstärkare till svindlande referensprodukter byggda med nuvistorer – sällsynta mikrorör i metall. Sortimentet idag består av M3, M5, M6 och referensserien Nu-Vista. Märkets distributör i Sverige heter numera AAMP Nordic som också representerar Q Acoustics, QED, Alphason och DLS.


Årets bästa produkter

EISA AWARDS

EISA är en förkortning av European Sound and Imaging Association – en sammanslutning av Europas ledande facktidskrifter inom hemelektronik, men snart även med ledande tidskrifter från världens alla hörn, då EISA blir mer internationellt. Under vårens generalmöte i Split röstade vi in medlemmar från Australien och USA, bland dessa amerikanska Stereophile, som alltså kommer vara delaktiga i besluten kring nästa års EISA-vinnare. Spännande!
Inuti artikeln hittar du alla vinnarna, med extra fokus på hifi-vinnarna, förstås. Vår systertidning HemmaBio är med i expertgrupperna HT Audio samt Video och deras EISA-vinnare hittar du på www.hemmabiotidningen.se. För ännu mer information kan man med fördel kolla in www.eisa.eu.


Nya Magico M6 -

Superhögtalaren!

Många har undrat när supermaterialet grafen ska få ljudapplikationer. Nu har det börjat komma.


dCS 30 år -

Ny praktpjäs!

För att fira bolagets 30-årsjubileum har engelska digitalspecialisten dCS tagit fram Vivaldi One, en komplett CD/SACD-spelare med firmans senaste Ring DAC, men också komplett med strömningsfunktioner. Tillverkning av den här praktpjäsen kommer att begränsas till 250 exemplar. 


Enda apparaten du behöver?

Nu kommer McIntosh MA9000, firmans största integrerade förstärkare någonsin. Det är en transistorkonstruktion på hela 60 kilo och som kopplad med autotransformator ger 300W i både 2, 4 och 8 ohm. Den har hela 10 analogingångar var två par XLR, MM/MC-RIAA och inbyggd balanserad USB-DAC för 24/192 PCM, 4xDSD eller DSD 384.


EISA

Goes international

Under EISA:s senaste GM, ansökte och beviljades tidningar från Australien och USA medlemsskap i den hittills strikt europeiska sammanslutningen av kontinentens ledande tidningar inom områdena hifi, hemmabio, ljud/video, foto, bilstereo och mobil elektronik. Extra intressant för oss hifi-entusiaster är nog att vi nu kan räkna amerikanska Stereophile till hifi-gruppens medlemmar.
Vi kan samtidigt passa på att fresta med kommande Hifi & Musik nr 7-8, ute i handeln 18/7.  Och nu med korsord! :-) 


ProAc TabTen -

Odödlig läckerbit

Odödlig minimonitor i ny skepnad!


Meddelande

Laddar meddelande...

Komplettera med digital läsning

Du som är prenumerant kan läsa tidningen digitalt, ange bara dina prenumerationsuppgifter (prenumerationsnummer + postnummer) och din e-postadress så kommer du igång. OBS! Var noga med att ange rätt e-postadress, då det är genom den här adressen du loggar in hos Ztory, där våra digitala tidningar finns att läsa.

Laddar...

Det gick inte att logga in, vänligen kontrollera dina uppgifter och försök igen.