Med Xenia Kriisin kan vad som helst hända!

Uppvuxen i musikaliskt sjudande Göteborg är det inte konstigt att Xenia Kriisin till slut valde att bli artist. Debutplatta "Hymn" släpps 25 september och för H&M berättar hon om sin väg från blockflöjt till sång - via något så orginellt som cittra!

Redan 2011 blev Xenia Kriisin utsedd till "Up and coming- artist" av Nöjesguiden, men vid den tidpunkten var hon inte redo att släppa någonting. Via telefon säger hon med snabb men sympatisk röst att hon inte ville att det skulle kännas forcerat.
- Jag hade precis börjat nosa på det här projektet då och jag ville låta det ta tid, för jag kände direkt att "det här är det jag ska göra". Jag kände att "jag vill sitta i min kammare och skriva och skriva och sedan vill jag spela upp det live och utveckla det". Men det tar tid. Och uppenbarligen tar ju jag en jävla massa tid på mig, men så är det.

Plattan präglas av psalmer och gammal folktradition, där de viktigaste komponenterna är sång, cittra, bas, trummor och, som hon själv kallar dem, sina "improvisationsdamer" som kompar. Det känns som en väldigt spännande och salig röra, så jag undrar såklart var allt det här kommer ifrån.

- Jag lyssnar väldigt mycket på gammal folkmusik och det var då cittran kom in. Men det där med psalmer är ju lite annorlunda. Även om jag inte är religiös själv så har jag alltid varit väldigt intresserad av religion och religionshistoria, och bara bibeln tycker jag är extremt spännande. Men framför allt är det en fascination gällande det här lugnet som är religion, att vara troende. Att man kan vara så säker på sin existens, sin födelse, sin död och vad som händer sedan; det här existentiella. Det började där. Guuud vad jag babblar! Som du förstår är jag väldigt hänförd av detta och det är också en jättestor del av min musik.

Att just cittran blev en så viktig del, som ju ändå är ett ganska udda instrument, uppfattar jag som lite av en slump. Kriisin berättar att hon alltid gillat stränginstrument, att hon upptäckte cittran via Youtube och tyckte att det lät oerhört vackert. Så en födelsedag fick hon en i present av Johan Hjalmarsson, även skivans producent, och då var det kört – hon "nördade" in sig, och cittran blev byggstenen.

- Det ironiska är ju att det är ett jättesimpelt instrument. Det man först och främst fick lära sig var att stämma den. Jösses, vilken tid jag har tillbringat med att typ.. byta strängar! Men det som var mest tidskrävande var att lära sig hur träet reagerar till olika miljöer, för det är ett väldigt levande instrument. Så processen med cittran var mest att verkligen bli vän med den och känna av hur den reagerar. För man reser iväg och ska upp på ett gig, och så helt plötsligt har halva instrumentet sänkts ett helt tonsteg.

Hon berättar som i förbigående om den första spelningen med den.

- Den kom in och bara ballade ur. Jag trodde ju att den var stämd, så slog jag an en ton och bara "nää...". Så jag stod på scen i typ 20 minuter framför publiken och stämde den. Man kände att folk bara "stackars stackars Xenia med sin ostämda cittra!".

På grund av den bisarra fantasibild som visar sig i mitt huvud brister jag ut i ett absurt vansinnesskratt, som måste låta hemskt i andra änden av luren.

Men vi återgår till en mer seriös ton och jag ber Kriisin berätta lite som sin musikaliska bakgrund. Hon säger att hon började sin musikaliska resa med hjälp av blockflöjten, som av outgrundlig anledning föll sig väldigt naturlig för henne, och det här var redan i andra klass. Himla konstigt tycker hon, eftersom det i hennes ögon var ett så sjukt tråkigt instrument.

- Men mamma blev superlycklig så vi övade mycket. Så kom jag in i kommunala musikskolan, samtidigt som vi spelade massor med instrument hemma, och det blev naturligt att man testade saker. Sedan drog mamma med mig till en sånglärare, hon hade väl hört mig sjunga i duschen eller något, och jag tyckte inte alls om det. Jag tror till och med att jag grät. Sången låg mig väldigt varmt om hjärtat men det var oerhört nervöst just att sjunga. Men efter första lektionen hade det dämpat sig, så då kom jag skuttande ut istället!

Hon hamnade till slut på Hvitfeldtska gymnasiets musiklinje, men tog två års paus i musicerandet efter studenten då hon bara reste runt och jobbade. Det var inte förrän hon var runt 20 år som hon kände att det var sång hon skulle syssla med. Hon tror att det berodde på ett behov av att mogna in i sin röst. Och hon har onekligen en väldigt säregen röst. Hur har den egentligen utvecklats?

- Rösten för mig är det mest känsliga och ärliga jag har, och jag har inte kunnat sjunga om jag inte känt att jag är helt ärlig. Men det tog ett tag innan jag vågade acceptera den. Och jag har alltid känt att det är på scen jag utvecklats som mest. Varje gång jag står där så tänker jag att "fan, jag får inte hindra mig själv", och jag vill kunna följa alla impulser som jag får med improvisation, och kunna vara totalt fri med min röst. Och enda sättet är ju att ställa sig där och kötta på.

Jag blir väldigt nyfiken på vad det betyder när hon säger "improvisation", menar hon det jag tror? Att hon får ett infall och gör något helt oplanerat? Tydligen är det exakt så det går till; hon drar iväg och hennes musiker hänger på. Hon vill få vara fri på scen, kunna testa, leka och ta nya svängar. Men det är hon som bestämmer när alla spärrar ska släppas.

- Alla kan ju inte balla ur samtidigt. Men det händer ju definitivt något nytt under varje konsert. Man spelar ju inte på samma ställe för samma publik hela tiden. Det som sker i lokalen skapar konserten. Alla är inblandade, det är publik, akustik, det visuella och bandet. Så vad som helst kan hända!

Att Kriisin troligtvis är unik, både i sin sång och i sin scennärvaro, är givetvis något som enbart kommer att gynna henne. I en tid då musik tenderar att hastas iväg för att fylla ett medialt tomrum kommer Hymn som en hoppfull omfamning för oss som längtar efter något mer. Och jag ska med stort intresse följa hennes framtida utveckling.

Xenia Kriisins skiva Hymn släpps den 25 september och den 19 september är det releasekonsert på Stora Teatern i Göteborg.

http://xeniakriisin.com/xeniawp1/?page_id=40

 


Artikelflöde

Sennheiser HD 820

Magnifik uppvisning

När Sennheiser kommer med en sluten lur i referensklass, kastar vi oss givetvis över den nya HD 820!


Fel bild

På Dynaudio-slav

Olyckligtvis råkade det bli fel bild på Dynaudios Xeo 20 slavhögtalare i Hifi & Musik nr 11/2018. Klicka på rubriken för att se de rätta bilderna, på såväl master- som slave-högtalare.


Årets Bästa Produkter

EISA Awards


Vinylkryss-Vinnare

Vinylkrysset i Hifi & Musik hade jazztema, och den lyckliga vinnaren av den fina Atlantic-boxen "Jazz Legends" (20 original-CD) heter Arne Ohlsson från Umeå. Stort grattis, lådan är på väg med Postnord!


Audio Pro med Alexa

När du har händerna fulla med annat. Röststyrning från Audio Pro 


McIntosh MCD600 -

Ny tungviktare

Ny balanserad referenspelare 


Vinylkryssvinnare!

Livet är en Schlager

Nu har vi dragit vinnarna från Vinylkrysset i Hifi & Musik nr 3/2018, och följande fem får inom kort 3-CD-boxen "Det bästa med Schlager-festivalen" hemskickad till sig:

Uffe Ericson, Täby

Lars Fernholm, Västerås

Ann-Katrin Jorborn, Lidingö

Jonas Sjödin, Sollefteå

Bengt Persson, Malmö


Pre High-End

Ny Hegel H590

Nästa vecka introducerar Hegel sin hittills största, mest avancerade och kostsamma integrerade förstärkare: H590.


Scandyna

MiniPod

Klassisk högtalare,  som finns både passiv och aktiv med Bluetooth.


Nätverksreferens -

Nya Naim ND 555

För 12 år sedan kom Naim med sin sofistikerade CD-spelare CD 555. Nu kommer en nätverkspelare i samma division. 


124 dB vid 20Hz!

Ett rum med horn

Läs om vardagsrummet som byggts ovanpå två ingjutna, 5 meter långa bashorn. På golvet tronar majestätiska Jensen Imperial med 15-tummare och kompressordiskant. Vi talar systemkänslighet på 100dB!
Artikeln hittar du HÄR!


Cyrus -

Nya parhästar

Det är inte ofta Cyrus kommer med högtalare, men nu har det hänt 


Technics SL-1000R -

40-kilo precision!

1970 kom Techincs med världens första direktdrivna skivspelaren. Nu är man på turné med vad som kan vara väldens bästa.


Sennheiser Ambeo -

Spela in med 3D-realism

Nu har Sennheiser kommit med Ambeo Smart Headset, en bärbar in-eralur som också har mikrofoner placerade nära ytterörat så att du också kan spela i 3D-stereo, alltså så kallad binaural inspelning.
Den här typen av stereoinspelning ger hygglig stereo via högtalare, men kan ge en helt hisnande realism när man lyssnar via lurar. 


McIntosh XRT2.1K -

160 kilo linjekälla!


Meddelande

Laddar meddelande...

Komplettera med digital läsning

Du som är prenumerant kan läsa tidningen digitalt, ange bara dina prenumerationsuppgifter (prenumerationsnummer + postnummer) och din e-postadress så kommer du igång. OBS! Var noga med att ange rätt e-postadress, då det är genom den här adressen du loggar in hos Ztory, där våra digitala tidningar finns att läsa.

Laddar...

Det gick inte att logga in, vänligen kontrollera dina uppgifter och försök igen.