Lorentz - svårslaget storslagen!

Det finns vissa konserter i livet som man känner att man bara inte får missa, som man är glad över att få ha varit med om. Lorentz på Berns den 8 november 2014 var en sådan spelning.

Med sina fantasifulla och storartade produktioner och arrangemang får han hela Berns att vibrera, utan att egentligen göra annat än att stå där uppe på scen och göra sin grej. Det är ingen absurd scenshow, och ljudet på Berns är, som vanligt, inte helt perfekt. Men det spelar ingen roll, det är helt enkelt totalt oviktigt den här kvällen.

Istället är det Lorentz tunga närvaro som gör avtryck, hans absoluta tro på att detta är något vi gör tillsammans, att alla ska vara med och dela lika. Lorentz framstår, faktiskt, som en storts messias för sin generation. Helt iklädd vitt intar han en scen som väntat på att fyllas av någon som kan föra generationsmässandet vidare.

Giget börjar lite slött från publikens sida, jag tolkar det som nervositetens guldvåg: folk har väntat i månader, förväntningarna är skyhöga och man är kanske lite rädda att Lorentz inte ska leverera – vad händer då? Men det tar inte lång tid innan all osäkerhet kastas ut genom fönstret, eftersom ingen har något att oroa sig för. Lorentz plats uppe på scen är så självklar, så brutalt intim, att det inte går att värja sig. Efter två låtar känns det som att golvet gungar.

Att rabbla igenom konsertens alla låtar skulle ta flera sidor, eftersom spelningen inte har några svackande dalar. Men några som är värda att nämnas är exempelvis Robyn Fenty, ingen på dansgolvet står stilla, Nike tillsammans med storebror Sakarias river murar från grunden, Ingenting är för ingenting är så vacker att något går sönder i mig och Molnen (Ni kan inte nå mig) med Duvchi är episk. Men ingen av dessa kommer i närheten av vad som händer när introt till Där dit vinden kommer drar igång. Där jag står utbryter fullständigt kaos, och när gästartist efter gästartist äntrar scenen, Jaqe, Duvchi, jj, Joy, är det närmast tumultartad eufori i publiken. Jag kan faktiskt inte beskriva det bättre. Folk skriker inte bara, de rentav vrålar rakt ut, av glädje, av rus, av fascination, av att stå chanslösa inför Lorentz övermäktiga närvaro.

Jag inser såhär mot slutet av denna text att den nog framstår som helt onyanserad, konsensusjubel utan dess like. Men jag kan inte på annat sätt beskriva vad jag upplevde som inget mindre än en exploderande grandios kväll. Lorentz charmade vartenda hjärta i lokalen och det är sannerligen svårt att inte bli just charmad av någon som är så uppenbart överväldigad av vad han är med om. Gång på gång är det mesta han får ur sig mellan låtarna att det här är "helt otroligt", kvällen är "helt otrolig", vi är "helt otroliga". Men det är faktiskt Lorentz som är det. Helt otrolig.

Ia Appelberg


Artikelflöde

Scandyna

MiniPod

Klassisk högtalare,  som finns både passiv och aktiv med Bluetooth.


Nätverksreferens -

Nya Naim ND 555

För 12 år sedan kom Naim med sin sofistikerade CD-spelare CD 555. Nu kommer en nätverkspelare i samma division. 


124 dB vid 20Hz!

Ett rum med horn

Läs om vardagsrummet som byggts ovanpå två ingjutna, 5 meter långa bashorn. På golvet tronar majestätiska Jensen Imperial med 15-tummare och kompressordiskant. Vi talar systemkänslighet på 100dB!
Artikeln hittar du HÄR!


Cyrus -

Nya parhästar

Det är inte ofta Cyrus kommer med högtalare, men nu har det hänt 


Technics SL-1000R -

40-kilo precision!

1970 kom Techincs med världens första direktdrivna skivspelaren. Nu är man på turné med vad som kan vara väldens bästa.


Sennheiser Ambeo -

Spela in med 3D-realism

Nu har Sennheiser kommit med Ambeo Smart Headset, en bärbar in-eralur som också har mikrofoner placerade nära ytterörat så att du också kan spela i 3D-stereo, alltså så kallad binaural inspelning.
Den här typen av stereoinspelning ger hygglig stereo via högtalare, men kan ge en helt hisnande realism när man lyssnar via lurar. 


McIntosh XRT2.1K -

160 kilo linjekälla!


Hegel H190 -

Rätt fjärr.

I testet av Hegel H190 i H&M nr.12  från i år förväxlade fotografen fjärrar. Det skulle inte vara en liten plastig sak utan den stadiga metallfjärren RC8


Klipsch Heritage -

Naturligt ljud

Nytt ädelt hantverksljud från Klipsch


Audeze LCD-MX4 -

Lyxig lättviktare

Amerikanska lurhantverkarna hos Audeze ligger då inte på latsidan!


McIntosh -

Bättre monoblock!

Knappt har  McIntosh  första hybridförstärkare (rör och transistorer) kommit förrän man visar ett nytt monoblock MC1.25KW. Det är en 72-kilos best som med sin "autoformer" på utgången kan ge 1.2 kW i både 2, 4 och 8 ohm.
Den bygger på en förbättrad variant av firmans quad-balanserade utgångssteg och har nätdel med 50% högre glättningkapacitans än MC1.2KW.


McIntosh -

Första hybriden!

Nya McIntosh MA252 är en integrerad hybrid som bygger på legendariska MC275.


JBL med svenskt ljud -

Bio i fickan!

Att titta på film i mobilen har just blivit mycket roligare! 


Anpassad diskantspridning -

BeoLab 50

Nya DSP-korrigerade BeoLab 50 har autmatisk justering av diskanten. Från smal till bredspridande.


United Western/Ocean Way

Den moderna studions födelse

Bill Putnam är nog den enskilt viktigaste för den moderna inspelningstekniken, i studios som fortfarande än idag räknas till världens allra bästa. Text: Lars-Olov Wehlin


Meddelande

Laddar meddelande...

Komplettera med digital läsning

Du som är prenumerant kan läsa tidningen digitalt, ange bara dina prenumerationsuppgifter (prenumerationsnummer + postnummer) och din e-postadress så kommer du igång. OBS! Var noga med att ange rätt e-postadress, då det är genom den här adressen du loggar in hos Ztory, där våra digitala tidningar finns att läsa.

Laddar...

Det gick inte att logga in, vänligen kontrollera dina uppgifter och försök igen.