Goldnote A6 XL

Italienskt fullblod

Italienska Goldnote tillhandahåller hela signalkedjan, inte minst högtalare. Den här testade modellen A6 XL, är betydligt mer avancerad än vad en första anblick ger för handen.

Ger bra vin bra blod? Jag vågar tro på det. I fallet med Goldnote så verkar det ändå vara så. Goldnote hör hemma i Toscana. Ett stycke sydväst om Florens i samhället Montespertoli. Mest känd är man väl för den egna DOCG Chianti Montespertoli. Här blandas Sangiovese med Bacca bianca, Cabernet Franc eller Cabernet Sauvignon. Det hjälper alltid till att veta att Jupiters blod växer in på fabriksknuten. Det får mig att tro att produkterna blir bättre då. Eller åtminstone får man bättre människor som konstruerar produkterna.
Italienska högtalare har ju alltid annars varit hårt förknippat med ett enda märke: Sonus Faber. Naturligtvis finns det många fler märken, Italien är ju trots allt ett av de största industriländerna i världen och det finns en lång historia av ingenjörskonst. Tänk Leonardo da Vinci så förstår ni vad jag menar.
Lika toskanska som da Vinci är Goldnote A6 XL, föremålet för den här texten. Firman startade 1985 som en kultur- och musikskola. Ett bättre ursprung än så kan man knappast önska sig i hifi-branschen. Och liksom da Vinci har Goldnote en hel massa strängar på sina lyror. De hör till de få tillverkare varifrån man kan få hela musikkedjan levererad. Från Inspelning till högtalarkon, och allt däremellan.

Goldnote A6 XL är som beteckningen antyder en ganska stor högtalare. Inte gigantisk dock. Den mäter ändå 105 centimeter på höjden och är alltså fullt möjlig att få plats med i ett normalt rum utan att den dominerar visuellt. För att anpassa sig till modern inredning går det att välja färg på såväl låda som sidopaneler. De exemplar jag hade hemma för provlyssning var svarta med sidopaneler i vitt skinn. Till en början tyckte jag det kändes lite väl flådigt, men man vänjer sig vid det vita skinnet precis som man vänjer sig när man köpt årets par vita skinnsneakers: De skriker i ögonen i början, men efter par dagar tänker man inte på det längre.
Principen är en 3-vägs trippel (!) basreflex/bandpass, med högtalarkabinettet i MDF. Sidopanelerna, bakstycket och topplattan är däremot av aluminium. Terminalerna är av rhodium och dubblerade, man kan bi-wira eller bi-ampa. För att A6 XL ska stå stadigt har den fått stålfötter med spikar som är enkla att justera.
På elementfronten hittar vi en 1-tums silkesdom som tar hand om allt över 3 kilohertz. I mellanregister och midbas har Goldnote låtit använda två 5-tummare som sitter försänkta i baffeln för att skapa en lätt hornladdning. Elementen spelar dessutom i en egen kammare som är ventilerad på fronten genom två basreflexportar. 5-tumselementen är av behandlat papper (hur de är behandlade har vi inte fått information om) och är försedda med extra stora magneter och talspolar. Frekvensomfånget håller sig mellan 3 kilo och ända ner till 150 hertz, och delas åt båda håll med 12 dB per oktav.
Basen sitter monterad inuti lådan och arbetar i två (!) separata kammare (4:e ordningens bandpass, får man anta), varav den ena har en basreflexöppning på högtalarens baksida. Elementet består av en 6,5-tummare som arbetar ner till 35 hertz. Men det tar inte slut där. Sidopaneler, bakstycke och topplatta i aluminium ingår i högtalarens resonansstruktur. De hjälper till att ge ett så rakt frekvenssvar som möjligt ner till de specificerade 35 hertzen. Ett system som Goldnote kallar Virtual Passive Drivers.

Det första intrycket av Gold Note A6 XL är den där typiskt charmiga och engagerande spelstilen som Goldnote brukar prestera. Här finns alltså inget onödigt överhäng som diffuserar musiken längs tidsaxeln. Som vanligt. Dynamiken är klart en nivå över vad jag är vad vid från högtalare i den här storleken och inte minst är A6:orna ett par övertygande musikförmedlare även på låg volym, vilket jag tackar extra för.
Basen är framförallt väldigt snärtig och välartikulerad. Det är lätt att hänga med i vad som händer i de lägre oktaverna, eftersom den bas som produceras i A6:orna är lika kvickfotad som melodiös. Det finns en snygg och närapå Wilson-realistisk attack i tonerna, om man bortser från den allra djupaste oktaven.
De här egenskaperna innebär att det är ganska enkelt att få till A6 XL så att den spelar med lyssningsrummet, inte mot. Mellanregistret är både paradgren och det dominerande inslaget i Goldnotes klangvärld. A6 XL utgör inget undantag från den regeln. Jag vill inte säga att det låter färgat, men däremot skulle jag kunna påstå att det låter färgrikt med en behagligt mättad värme. Diskanten är len, kanske inte så där blankt silkeslen som många moderna diskantelement i keramik eller metall. Goldnotes diskant är len och öppen men tenderar aldrig att bli för ljus eller (allt)för uppenbar.
Som ni förstår är Goldnote A6 XL en klangmässigt välutrustad högtalare som inte lägger all energi på att placera vartenda instrument med precision. En passionerad snarare än distanserad förmedling! Nog för att detaljerna är med de också, men aldrig på bekostnad av sammanhanget. Egenskaper som jag som alltid uppskattar. Kanske är det typiskt för italienska högtalare? Förmodligen är det så.
Buon vino fa buon sangue!

/Per Sundell

Omdöme

+
Snabb, välartikulerad bas
Snyggt välbyggda
Homogent helhetsljud
-
Ser mindre avancerade ut än de är?
=
En både diskret och uppseendeväckande högtalare, som helt klart har mer bestyckning, resurser och material inuti än vad utsidan skvallrar om. En musikaliskt alltätare som bör kunna falla många smakinriktningar på läppen.

3 snabba
• Topp, sidor och bakvägg i aluminium
• Hjälper till med basförstärkningen
• 4:e ordningens bandpass

Goldnote A6 XL
Pris 46.900 kr
Princip 3-vägs bandpass/basreflex, golvhögtalare
Nominell impedans 6 ohm
Angiven känslighet 90 dB
Storlek (BxHxD) 19x10,5x28,5 cm
Vikt 30 kg
Info classicdesign.se


Kringutrustning
Signalkälla: Nottingham Analogue 294 HP/Clearaudio Stradivarius/ASR Minibasis
Förstärkare Synthesis Magnum
Kablage Nordost Vishnu, Heimdal, Frey


Artikelflöde

Läs mer om

Little Steven

Dagen före konserten på Cirkus i Stockholm i juni träffar vi Little Steven för en ny pratstund. Den "vanliga" artikeln finns i Hifi & Musik nr 6/2019.


Kubmätning av

Audio Research REF M160

I Hifi & Musik nr 6/2019 testar vi och mäter på Audio Research REF M160, med sedvanlig 1% THD-gräns. Om man mäter helt manuellt, kan man välja en högre gräns, som vi gjort här, på 3% THD, då M160 lämnar mer effekt i framför allt 2 och 1 ohms laster.


Nu med video

I den digitala versionen

I Hifi & Musik nr 5 som finns ute nu och i nr 6 som publiceras digtialt torsdagen 6 juni, har vi kryddat några av jobben med små korta videosnuttar. I nr 5 ett par från Sweetspot-mässan, i nr 6 från Sweetspot men också München-mässan och fabriksreportaget från Paradigm.


Garanterat bra väder!

Sweetspot till helgen

Nu i helgen blir det traditionsenligt Sweetspot-mässa i Jönköping.


Demokratisk ljuddesign

IKEA+Sonos=Sant!

Nu har Sonos och IKEA:s samarbete med multirumshögtalarna Symfonisk blivit "helt" officiellt, och de båda produkterna presenterades under måndagen 8 april.


Ultimate Sound & Music -

Nystart!

Vimmerbys stolthet, TAD-emporiet Ultimate Sound & Music har fått ny hemsida och webshop.
"Äntligen!" utbrister man på firman eftersom den förra kom för ganska precis 20 år sedan.


Milstolpen!

JBL L100

Klicka HÄR för att läsa PDF-filen av Anders Edenholms milstolpe om ursrpungsversionen av JBL L100, vars moderna uppföljare L100 Classic vi testar i nya Hifi & Musik nr 4/2019.


Ett steg upp

Vertikaltest stativhögtalare

Här redogör vi för fler intryck från testet av stativhögtalare i Hifi & Musik nr 3. I den här artikeln lyssnar vi på samma högtalare med en betydligt större och dyrare förstärkare: Luxman L-509X för 105.000 kronor. I följande web-notis, använder vi oss av den betydligt nättare I15 Prisma.


Ett steg ner

Stativhögtalare på vertikalen

I vertikaltestet av fem par stativhögtalare i Hifi & Musik nr 3, använde vi oss mestadels av en Primare I35 (Prisma). Här ovan beskriver vi vad som händer om man nära på tredubblar förstärkarbudgeten, men vad händer om man går i motsatt riktning?


Elegant direktdrift -

Rumsren!

Så kom då spelare vi väntat på: Technics SL-1500C. Samma avancerade dirketdrift som de nya SL-modellerna men utan alla DJ-funktioner. Inbyggd RIAA och färdigmonterad med en Ortofon 2M Red. Finns i silver eller svart.


Bantat Concept

Med lilla 300

Engelska Q Acoustics har premiärvisat sina nya, mindre Concept-högtalare, med det mesta av tekniken hämtat från golvarna Concept 500. De nya stativhögtalarna har döpts till Concept 300 och kan med fördel köpas tillsammans med ett par snygga, matchande 3-bensstativ, dessutom med effektiv resonansbekämpning. Priset kommer ligga cirka 10.000 kronor lägre än för golvarna.


Mätningar

Dynavoice Challenger M85

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Dynavoice, först frekvens och sedan impedans.


Mätningar

Elac Debut F6.2

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Elac, först frekvens sedan impedans.


Mätningar

Klipsch R-620F

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Klipsch, först frekvens sedan impedans.


Mätningar

Magnat Transpuls 1500

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Magnat, först frekvens sedan impedans.


Meddelande

Laddar meddelande...

Komplettera med digital läsning

Du som är prenumerant kan läsa tidningen digitalt, ange bara dina prenumerationsuppgifter (prenumerationsnummer + postnummer) och din e-postadress så kommer du igång. OBS! Var noga med att ange rätt e-postadress, då det är genom den här adressen du loggar in hos Ztory, där våra digitala tidningar finns att läsa.

Laddar...

Det gick inte att logga in, vänligen kontrollera dina uppgifter och försök igen.