Goldnote A6 XL

Italienskt fullblod

Italienska Goldnote tillhandahåller hela signalkedjan, inte minst högtalare. Den här testade modellen A6 XL, är betydligt mer avancerad än vad en första anblick ger för handen.

Ger bra vin bra blod? Jag vågar tro på det. I fallet med Goldnote så verkar det ändå vara så. Goldnote hör hemma i Toscana. Ett stycke sydväst om Florens i samhället Montespertoli. Mest känd är man väl för den egna DOCG Chianti Montespertoli. Här blandas Sangiovese med Bacca bianca, Cabernet Franc eller Cabernet Sauvignon. Det hjälper alltid till att veta att Jupiters blod växer in på fabriksknuten. Det får mig att tro att produkterna blir bättre då. Eller åtminstone får man bättre människor som konstruerar produkterna.
Italienska högtalare har ju alltid annars varit hårt förknippat med ett enda märke: Sonus Faber. Naturligtvis finns det många fler märken, Italien är ju trots allt ett av de största industriländerna i världen och det finns en lång historia av ingenjörskonst. Tänk Leonardo da Vinci så förstår ni vad jag menar.
Lika toskanska som da Vinci är Goldnote A6 XL, föremålet för den här texten. Firman startade 1985 som en kultur- och musikskola. Ett bättre ursprung än så kan man knappast önska sig i hifi-branschen. Och liksom da Vinci har Goldnote en hel massa strängar på sina lyror. De hör till de få tillverkare varifrån man kan få hela musikkedjan levererad. Från Inspelning till högtalarkon, och allt däremellan.

Goldnote A6 XL är som beteckningen antyder en ganska stor högtalare. Inte gigantisk dock. Den mäter ändå 105 centimeter på höjden och är alltså fullt möjlig att få plats med i ett normalt rum utan att den dominerar visuellt. För att anpassa sig till modern inredning går det att välja färg på såväl låda som sidopaneler. De exemplar jag hade hemma för provlyssning var svarta med sidopaneler i vitt skinn. Till en början tyckte jag det kändes lite väl flådigt, men man vänjer sig vid det vita skinnet precis som man vänjer sig när man köpt årets par vita skinnsneakers: De skriker i ögonen i början, men efter par dagar tänker man inte på det längre.
Principen är en 3-vägs trippel (!) basreflex/bandpass, med högtalarkabinettet i MDF. Sidopanelerna, bakstycket och topplattan är däremot av aluminium. Terminalerna är av rhodium och dubblerade, man kan bi-wira eller bi-ampa. För att A6 XL ska stå stadigt har den fått stålfötter med spikar som är enkla att justera.
På elementfronten hittar vi en 1-tums silkesdom som tar hand om allt över 3 kilohertz. I mellanregister och midbas har Goldnote låtit använda två 5-tummare som sitter försänkta i baffeln för att skapa en lätt hornladdning. Elementen spelar dessutom i en egen kammare som är ventilerad på fronten genom två basreflexportar. 5-tumselementen är av behandlat papper (hur de är behandlade har vi inte fått information om) och är försedda med extra stora magneter och talspolar. Frekvensomfånget håller sig mellan 3 kilo och ända ner till 150 hertz, och delas åt båda håll med 12 dB per oktav.
Basen sitter monterad inuti lådan och arbetar i två (!) separata kammare (4:e ordningens bandpass, får man anta), varav den ena har en basreflexöppning på högtalarens baksida. Elementet består av en 6,5-tummare som arbetar ner till 35 hertz. Men det tar inte slut där. Sidopaneler, bakstycke och topplatta i aluminium ingår i högtalarens resonansstruktur. De hjälper till att ge ett så rakt frekvenssvar som möjligt ner till de specificerade 35 hertzen. Ett system som Goldnote kallar Virtual Passive Drivers.

Det första intrycket av Gold Note A6 XL är den där typiskt charmiga och engagerande spelstilen som Goldnote brukar prestera. Här finns alltså inget onödigt överhäng som diffuserar musiken längs tidsaxeln. Som vanligt. Dynamiken är klart en nivå över vad jag är vad vid från högtalare i den här storleken och inte minst är A6:orna ett par övertygande musikförmedlare även på låg volym, vilket jag tackar extra för.
Basen är framförallt väldigt snärtig och välartikulerad. Det är lätt att hänga med i vad som händer i de lägre oktaverna, eftersom den bas som produceras i A6:orna är lika kvickfotad som melodiös. Det finns en snygg och närapå Wilson-realistisk attack i tonerna, om man bortser från den allra djupaste oktaven.
De här egenskaperna innebär att det är ganska enkelt att få till A6 XL så att den spelar med lyssningsrummet, inte mot. Mellanregistret är både paradgren och det dominerande inslaget i Goldnotes klangvärld. A6 XL utgör inget undantag från den regeln. Jag vill inte säga att det låter färgat, men däremot skulle jag kunna påstå att det låter färgrikt med en behagligt mättad värme. Diskanten är len, kanske inte så där blankt silkeslen som många moderna diskantelement i keramik eller metall. Goldnotes diskant är len och öppen men tenderar aldrig att bli för ljus eller (allt)för uppenbar.
Som ni förstår är Goldnote A6 XL en klangmässigt välutrustad högtalare som inte lägger all energi på att placera vartenda instrument med precision. En passionerad snarare än distanserad förmedling! Nog för att detaljerna är med de också, men aldrig på bekostnad av sammanhanget. Egenskaper som jag som alltid uppskattar. Kanske är det typiskt för italienska högtalare? Förmodligen är det så.
Buon vino fa buon sangue!

/Per Sundell

Omdöme

+
Snabb, välartikulerad bas
Snyggt välbyggda
Homogent helhetsljud
-
Ser mindre avancerade ut än de är?
=
En både diskret och uppseendeväckande högtalare, som helt klart har mer bestyckning, resurser och material inuti än vad utsidan skvallrar om. En musikaliskt alltätare som bör kunna falla många smakinriktningar på läppen.

3 snabba
• Topp, sidor och bakvägg i aluminium
• Hjälper till med basförstärkningen
• 4:e ordningens bandpass

Goldnote A6 XL
Pris 46.900 kr
Princip 3-vägs bandpass/basreflex, golvhögtalare
Nominell impedans 6 ohm
Angiven känslighet 90 dB
Storlek (BxHxD) 19x10,5x28,5 cm
Vikt 30 kg
Info classicdesign.se


Kringutrustning
Signalkälla: Nottingham Analogue 294 HP/Clearaudio Stradivarius/ASR Minibasis
Förstärkare Synthesis Magnum
Kablage Nordost Vishnu, Heimdal, Frey


Artikelflöde

Enda apparaten du behöver?

Nu kommer McIntosh MA9000, firmans största integrerade förstärkare någonsin. Det är en transistorkonstruktion på hela 60 kilo och som kopplad med autotransformator ger 300W i både 2, 4 och 8 ohm. Den har hela 10 analogingångar var två par XLR, MM/MC-RIAA och inbyggd balanserad USB-DAC för 24/192 PCM, 4xDSD eller DSD 384.


EISA

Goes international

Under EISA:s senaste GM, ansökte och beviljades tidningar från Australien och USA medlemsskap i den hittills strikt europeiska sammanslutningen av kontinentens ledande tidningar inom områdena hifi, hemmabio, ljud/video, foto, bilstereo och mobil elektronik. Extra intressant för oss hifi-entusiaster är nog att vi nu kan räkna amerikanska Stereophile till hifi-gruppens medlemmar.
Vi kan samtidigt passa på att fresta med kommande Hifi & Musik nr 7-8, ute i handeln 18/7.  Och nu med korsord! :-) 


ProAc TabTen -

Odödlig läckerbit

Odödlig minimonitor i ny skepnad!


Unik svensk opera -

Nypremiär... 125 år senare!

Enaktsopera "I Firenze" av Helena Munktell hade premiär på Stockholmsoperan våren 1889 och var första operan av en svensk kvinnlig tonsättare som spelades på operan. Den framfördes också i Paris. Men trots entusiastiskt mottagande har den legat ospelad sen början av 1890-talet. Men nu är det dags! Den 9:e juni spelas den i Berwaldhallen av Radiosymfonikerna och Radiokören med solister. Dirigent är Tobias Ringborg och hela operan kommer att sändas i Sveriges Radio P2 den 21 oktober kl 19. 

 


Ljud i farten!

Nya Sony SRS-XB10 är en vattentålig lite trådlös högtalare gjord för att hänga med över allt. Den har ett aktivt element (mono) som kompletterats men en extra, passiv radiator för att ge den superkompakta lilla högtalaren oanade basresurser. Enkel Bluetooth-anslutning med NFC One touch och upp till 16 timmars batteritid.


Från 1100-tal till Techno -

Kul lurlista från Spotify!


Ny portabel HD-spelare

Nu kommer Pioneer XDP-30, en ny basmodell med dubbla DAC:ar (SABRE) som klarar både 2xDSD och upp 32-bits/192 kHz FLAC-filer. Den stöder MQA, kan strömma Tidal och har dessutom både Wi-Fi och BT. Internt minne på 16GB som kan utökas med två microSD till maximalt 400GB. Spelaren har både vanlig och balanserad hörlursutgång. Pris runt 4.200 kr.


Privat 3D-ljud -

Virtuell verklighet i lurarna

Sensorer som mäter ytteröra och din individuella HRTF (Head Related Transfer Function), en adaptiv algoritm för att anpassa ljudet individuellt och med 360-grads head tracking/rörelse gyro och fyra högtalarelement per hörlurskåpa. Ja, det är OSSIC Audios lösning för att ge en mer realistisk och 3D-aktig ljudupplevelse via hörlurar. Hörlurarna heter OSSIC X och är framför allt tänkta för VR-spel med surroundljud, men sägs också kunna ta stereolyssning till en helt ny nivå.


Klingande historik -

50+ med B&W!

Engelska Bowers&Wilkins fyllde som bekant 50 år förra året och har bland annat firat med en kul  kronologisk musikkoppling på sin hemsida.


Trendkänslig crossover -

Spotify-vinyl!

En enkel vinylspelare med både ljudambition och unik digitalfunktion! 


Digital referens -

Strömmat från dCS

Digitalvirtuoserna dCS kommer med streamer med allt du kan tänkas behöva. Network Bridge som den heter kan strömma musik från ditt nätverk, från Internet via Spotify och Tidal via WiFi men också via USB. Enheten som styrs med en egen app och är också klar för multirumssystemet Roon. Streamern som tar alla upptänkliga format upp till 24/384 och DSD128 och kan dessutom konvertera ljudet för att till exempel passa äldre, digital begränsade D/A-omvandlare. Den har intern klockning liksom ingångar för extern klockning.


Bättre streaming -

Konkurrensen hårdnar!

Inkonkurrens med tjänster som Tidal, Qobuz och Deezer Elite har Spotify börjat testa förlustfri musikstreaming. Spotify Hi-Fi som den heter verkar har gått ut på prov till utvalda, företrädesvis amerikanska Spotify-användare.


Interaktiva konserter -

Himmelsk mekatronik!

I vår utforskar Berwaldhallen beröringspunkterna mellan musik, teknik och rörelse – allt tillsammans med publiken.


Ballfinger PS 2 -

Elegant vinylteknik!

Ny tillverkare överraskar med imponerande analogsatsning!


Monitor Audio & Roksan -

Slagkraftig duo

Som någon mycket riktigt påpekade har det väl inte samma dignitet som Samsungs köp av Harman International för 8 miljarder kronor i november förra året, men stort ändå. Det handlar förstås om att engelska högtalarspecialisten Monitor Audio tog över Roksan i december. Det lär kunna ge en rejäl nystart till Roksan som fortsätter under eget namn.


Meddelande

Laddar meddelande...

Komplettera med digital läsning

Du som är prenumerant kan läsa tidningen digitalt, ange bara dina prenumerationsuppgifter (prenumerationsnummer + postnummer) och din e-postadress så kommer du igång. OBS! Var noga med att ange rätt e-postadress, då det är genom den här adressen du loggar in hos Ztory, där våra digitala tidningar finns att läsa.

Laddar...

Det gick inte att logga in, vänligen kontrollera dina uppgifter och försök igen.