Sennheiser HD 820

Magnifik uppvisning

När Sennheiser kommer med en sluten lur i referensklass, kastar vi oss givetvis över den nya HD 820!

Sennheiser har en lång historia av öppna hörlurar i alla möjliga prisklasser, och även om man då och då levererat en och annan sluten lur av god kvalitet, till exempel studiofavoriterna HD 280/380 och relativt nya HD 569 (liksom en del riktigt märkliga varianter som HD 630VB och Urbanite), har audiofilfokus mest riktats mot öppna lurar med hårt och resolut avstamp i den banbrytande HD 414.
De allra flesta av er har säkerligen ett eller annat säga om till exempel HD 590, HD 600 eller HD 800s, och även om omdömena går isär tror jag att de flesta kan vara överens om att Sennheiser vet vad de håller på med.

Så en helt ny, sluten lur för drygt 20.000 kronor, var ska jag börja? Materialvalen är genomgående högkvalitativa och byggkvaliteten oklanderlig, och allt från förpackningen till mängden och kvaliteten på de medskickade kablarna gör mig glad, för allt signalerar högsta kvalitet.
Förutom den normala kabeln med kvartstums stereoplugg i apparatändan får vi två olika balanserade kablar, en med den lilla 4,4-millimeters Pentaconn-kontakten för balanserad drift från till exempel bärbara digitalspelare, och en med en XLR-4 som används för att koppla luren balanserat till hemmaprylar som Sennheisers egna hörlursförstärkare.
Den andra ändan av kablarna ansluts till respektive öronkåpa, och hålls på plats med kontakter som gör att känslan när man byter kabel är helt fantastisk. Och har du möjlighet: kör dessa lurar balanserat!

Utseendet har mycket gemensamt med HD 800s, men här är öronkuddarna tjockare och kåporna större. Fast den största visuella skillnaden är det konkava gorillaglaset som täcker elementen, och som tack vare sin form reflekterar ljudet från baksidan av elementen in i dämpade kamrar runt elementets ytterkanter. Detta ska göra att elementen kan arbeta bättre, då de inte störs av reflekterat "lådljud" bakifrån, och ska dessutom resultera i ett (åtminstone för slutna lurar) marknadsledande frekvensomfång: från 6 till 48.000 hertz (-10 dB)!
De tjocka och mycket bekväma öronkuddarna är lätta att ta av, och gör du det kommer du åt att ta bort textilskyddet bakom, för att till exempel rengöra eller byta ut det. Det är redan här uppenbart att man byggt lurar som är tänkta att hålla många år och tiotusentals lyssningstimmar.

Med exklusiva hörlurar är det alltid värt att para dem med likaledes exklusiv elektronik, och jag har därför testat dem med en Sennheiser HDVD 800 (både balanserat och single end) och en Burson Soloist (single end). För att få en uppfattning om hur lurarna presterar med andra enheter, har jag även kört med Hegels Super Headphone Amp, liksom RME-ljudkortet UCX och ett par mobiltelefoner (Samsung Galaxy S8 och LG Nexus 5X).
Om vi börjar med telefonerna är lurens känslighet och impedans sådan att jag nätt och jämnt kommer upp i volym för att kunna njuta av musiken, men å andra sidan gör inte ens denna vansinniga felmatchning att lyssningsupplevelsen blir plågsam. Tvärtom, det är funkar ju riktigt bra!
Så tycker jag tills jag byter till den lilla Hegel-förstärkaren. Förutom avsevärt kraftigare effektresurser blir musiken nu konturfastare och anslaget något tyngre, och än mer så när jag använder RME UCX.
Riktigt trevligt tänker jag, kopplar in Sennheisers egna hörlursförstärkare och håller på att ramla baklänges av chocken! För nu finns en helt annan svärta och tyngd i återgivningen, alla instrument tar mer plats samtidigt som det finns mer luft och utrymme mellan dem, och nu är upplösningen också sådan att precis allt hörs.
Timingen är också oklanderlig, och precis allt jag spelar låter nästan galet bra, det spelar ingen roll om det är superproducerad Steely Dan, Ramones första, Michelle Shockeds "Campfire Tapes" eller chefredaktör Bryngelssons lo-fi-favoriter Pissed Jeans. Den subjektiva frekvensåtergivningen är oklanderlig, och bland mina entusiastiska superlativer hittar vi också mer beskrivande kommentarer som ofärgad återgivning och prefekt för monitorlyssning. Ruskigt bra är de, HD 820!

Men innan jag utropar detta till Sennheisers bästa lur någonsin (okej, undantaget Orpheus-varianterna) tänker jag att jag ska jämföra med en HD 800s, och nu händer något märkligt. 800s presenterar scenen på ett helt annat, och för mig naturligare sätt, och att byta från 820 till 800s känns för mig som att komma hem. När jag sedan gör bytet åt andra hållet tar det fem–tio minuter av tillvänjning innan jag återigen börjar fundera på om inte 820 är världens bästa lur.
Men så byter jag tillbaka till 800s, och där satt den igen. En mycket märklig känsla, och jag misstänker att mitt stora problem är att jag är relativt van vid fina öppna lurar, och inte alls lika van vid slutna finlurar.
Jag använder ofta de slutna studiolurarna Sennheiser HD 380, AKG K 272 och Yamaha HPH-MT220, men det är ju lurar för en tiondel av priset och inget jag skulle vilja jämföra med HD 800s ens om källan var en mobiltelefon.
HD 820 däremot, den tål definitivt att jämföras inte bara med Sennheisers egna lyxlurar, utan också med andra exklusiva lurar – oberoende av konstruktionstyp! Men samtidigt som jag är övertygad om att denna slutna pärla kommer att få många anhängare tror jag också att minst lika många kommer att känna att HD 820 inte är något för dem, och det på ett ganska aggressivt sätt.
För eller emot, jag garanterar att du kommer att ha en rätt bestämd uppfattning efter en provlyssning. Men innan du bestämmer dig måste du ge Sennheiser HD 820 en rejäl lyssning, gärna någon timme åtminstone, för ju mer jag använder dem, desto bekvämare blir jag med känslan.

Först publicerat i Hifi & Musik nr 10/2018


+
Härlig byggkvalitet
Allsidigt toppljud
Stör inte omgivningen
-
Ovant ljud för "öppna-lurar-lyssanre"
=
Det råder ingen som helst tvekan om att Axel Grell och Sennheiser med HD 820 tagit fram en sluten hörlur av absolut toppklass, men huruvida du fortfarande föredrar öppna och billigare HD 800s är i mångt och mycket smaksak.


3 snabba
• 3 uppsättningar kablar
• Hög 300-ohmsimpedans
• Låg känslighet/hög effekttålighet


Sennheiser HD 820
Funktion Dynamiska hörlurar, slutna.
Pris 22.500 kr
Impedans 300 ohm
Angiven känslighet 103 dB
Effekttålighet 500 mW
Vikt 360 gram (exklusive kabel)
Kablar 3 meter single end, 3 meter balanserad Pentaconn, 3 meter balanserad XLR-4
Info https://sv-se.sennheiser.com/


Artikelflöde

Garanterat bra väder!

Sweetspot till helgen

Nu i helgen blir det traditionsenligt Sweetspot-mässa i Jönköping.


Demokratisk ljuddesign

IKEA+Sonos=Sant!

Nu har Sonos och IKEA:s samarbete med multirumshögtalarna Symfonisk blivit "helt" officiellt, och de båda produkterna presenterades under måndagen 8 april.


Ultimate Sound & Music -

Nystart!

Vimmerbys stolthet, TAD-emporiet Ultimate Sound & Music har fått ny hemsida och webshop.
"Äntligen!" utbrister man på firman eftersom den förra kom för ganska precis 20 år sedan.


Milstolpen!

JBL L100

Klicka HÄR för att läsa PDF-filen av Anders Edenholms milstolpe om ursrpungsversionen av JBL L100, vars moderna uppföljare L100 Classic vi testar i nya Hifi & Musik nr 4/2019.


Ett steg upp

Vertikaltest stativhögtalare

Här redogör vi för fler intryck från testet av stativhögtalare i Hifi & Musik nr 3. I den här artikeln lyssnar vi på samma högtalare med en betydligt större och dyrare förstärkare: Luxman L-509X för 105.000 kronor. I följande web-notis, använder vi oss av den betydligt nättare I15 Prisma.


Ett steg ner

Stativhögtalare på vertikalen

I vertikaltestet av fem par stativhögtalare i Hifi & Musik nr 3, använde vi oss mestadels av en Primare I35 (Prisma). Här ovan beskriver vi vad som händer om man nära på tredubblar förstärkarbudgeten, men vad händer om man går i motsatt riktning?


Elegant direktdrift -

Rumsren!

Så kom då spelare vi väntat på: Technics SL-1500C. Samma avancerade dirketdrift som de nya SL-modellerna men utan alla DJ-funktioner. Inbyggd RIAA och färdigmonterad med en Ortofon 2M Red. Finns i silver eller svart.


Bantat Concept

Med lilla 300

Engelska Q Acoustics har premiärvisat sina nya, mindre Concept-högtalare, med det mesta av tekniken hämtat från golvarna Concept 500. De nya stativhögtalarna har döpts till Concept 300 och kan med fördel köpas tillsammans med ett par snygga, matchande 3-bensstativ, dessutom med effektiv resonansbekämpning. Priset kommer ligga cirka 10.000 kronor lägre än för golvarna.


Mätningar

Dynavoice Challenger M85

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Dynavoice, först frekvens och sedan impedans.


Mätningar

Elac Debut F6.2

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Elac, först frekvens sedan impedans.


Mätningar

Klipsch R-620F

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Klipsch, först frekvens sedan impedans.


Mätningar

Magnat Transpuls 1500

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Magnat, först frekvens sedan impedans.


Mätningar

Monitor Audio Monitor 300

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Monitor Audio, först frekvens sedan impedans.


Mätningar

Heco Aleva GT 602

Extramätningar till högtalartestet i nr 12, här av Heco, först frekvens sedan impedans.


2018 års bästa musik

Spellistor

Här hittar du Spotify-länkar med smakprov från flera av våra musikkritikers 10-i-topp-listor, som presenteras i Hifi & Musik nr 12, ute i butik 11 december.


Meddelande

Laddar meddelande...

Komplettera med digital läsning

Du som är prenumerant kan läsa tidningen digitalt, ange bara dina prenumerationsuppgifter (prenumerationsnummer + postnummer) och din e-postadress så kommer du igång. OBS! Var noga med att ange rätt e-postadress, då det är genom den här adressen du loggar in hos Ztory, där våra digitala tidningar finns att läsa.

Laddar...

Det gick inte att logga in, vänligen kontrollera dina uppgifter och försök igen.