Reportage

The UK Hi-Fi Show Live

Under en helg per år handlar det om hifi och EISA-priser på Ascot utanför London, och inte hästkapplöpning.

I samband med utdelningen av årets EISA-priser, arrangeras också en av Englands största hifi-mässor: The UK Hi-Fi Show Live. Och platsen är verkligen unik och spektakulär med den stora hästkapplöpningsbanan som fond och den minst lika spektakulära byggnaden tillika läkaren.

En av fördelarna med Ascot är att utställarna inte behöver trängas och överhörning mellan utställningsrummen blir därmed ett mindre problem här än vad som normalt brukar vara fallet på hifi-mässor.

Här nedan följer ett litet axplock från några av de mest intressanta rummen. Vi har tidigare lagt ut bilder på Primares nya Allt-i-ett-högtalare och Hegels nya H150-förstärkare, som båda premiärspelade på Ascot men som båda två också visades upp ”i hemlighet” under vårens High End-mässa i München.

Pavel Urbánek Anslående omgivningar på Ascot.
Det var lite känsla av déjà vu hos Siltech, där de stora, imposanta Symphony spelade upp även i år. Prislapp? 6,2 miljoner kronor! Men så är ljudet också något helt annat, med återutgivningar från Mobile Fidelity på spelarna: Tony Joe White ”Black and White” och Doors ”LA Woman”. Skivspelarna kom föga förvånande från koncernkollegorna Garrard och SME. Inte minst Tony Joe Whie via den senare, imponerade storligen.
Pavel Urbánek En av mässans mer anslående högtalare, dessutom aktivt trådlösa: One från Pantheone, som också demonstrerade mer normala Obsidian.
Pavel Urbánek Trots att Halcro ”sparat lite på krutet” och körde med stereoslutsteget Eclipse var det ljudliga resultatet tillsammans med Vivid Giya G3 mycket bra, som vanligt med Vivid på mässa.
Wiim fortsätter introducera prisvärda produkter till sin värld av strömmad musik, som de mycket kompakta högtalarna Spund (med eller utan display) och tillika trådlösa aktiva subwoofern Sub Pro. Under mässan ryktades det om en kommande produkt, som däremot verkar dröja ett tag, så vi kan inte säga så mycket mer… just nu!
MoFi spelade så klart vinyl med bolagets bästa spelare och RIAA-steg och bolagets största högtalare SourcePoint 888, med benäget bistånd från BAT-förstärkare.
Ascot-mässan ger besökarna en unik möjlighet att lyssna till det bästa som Paul McGowan och hans PS Audio har att erbjuda i form av elektronik och högtalare, och inte minst jämföra största Aspen FR30 med den mindre golvmodellen FR20.
Electrocompaniets Lasse Danielsen spelade på det nya försteget EC5, som premiärvisades på München-mässan i våras, men då utan att spela. Den har tagit 10 år att utveckla och har, som synes, en volymratt till skillnad från alla andra EC-modeller. Vid vårt besök var det Audio Solutions Figaro M2 som spelade förtjänstfullt tillsammans med den norska elektroniken, men här kunde man också höra Revival Audio Atalante 5.
EJ Jordan tillverkar högtalare med bredbandselement och helt utan delningsfilter, med lilla Greenwich till vänster och den bipolära golvaren Kingsway till höger, som alltså har en uppsättning element även på baksidan. Priserna ligger på dryga 6 respektive 25 tusen pund.
Franska Devialet hade en mycket intressant, 2-delad uppställning på Ascot, med de nyligen introducerade allt-i-ett-högtalarna Phantom Ultra samt en mer vanlig hifi-rigg med Astra-förstärkaren som spelade tillsammans med ett par SAM-optimerade Carmel 3 från amerikanska Yg. Som pricken över i en fullspecad LP12:a från Linn.
Det var minst sagt intressant att få höra Elacs stora Concentro M807, där den mittplacerade AMT-diskanten Jet 6c omgärdas av hela sex små mellanregister, som i sin tur har midbasar över och under samt sist men inte minst bipolärt monterade basar på sidorna. Spelade tillsammans med AVM-elektronik och Innovation-skivspelaren från Clearaudio. Imponerande!

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår