Nyheter

Ännu större – Ännu bättre!

Stora Audio Video Show i Warszawa och mässgeneralen Adam Mokrzycki spände verkligen musklerna och visade var skåpet ska stå.

Audio Video Show, tidigare bara Audio Show, har över åren växt, helt organiskt. Från starten hölls mässan ”bara” på huvudhotellet Sobieski, men sedan har intilliggande Golden Tulip men framför allt den stora PGE-stadion tillkommit. Till årets mässa hade fler rum tillkommit på Sobieski, men framför allt ytterligare åtta stora rum på PGE.

Jag har i skrivande stund inga besökssiffror, men med tanke på tillkomsten av rum och utställare, den tidiga tillströmningen på fredagen, trängseln under lördagen och det fortsatt unikt höga trycket under söndagen så lär vi också prata publikrekord. 188 rum och 230 utställare var det i alla fall på årets upplaga.

Nästa år ska ännu några rum läggas till, samtidigt som High End genomför sin flytt från München till Wien. När vi summerar nästa års europeiska mässor, är jag rätt säker på att Audio Video Show kommer vara störst på i princip alla mätbara parametrar: utställaryta, antal rum, antal utställare, antal märken och inte minst antal besökare. Sedan finns ju stora mässor också utanför Europa...

2025 års mässa var högst troligt den bästa hittills, även kvalitativt sett och precis lika trevlig som vanligt. Frågan är om det inte visades ännu fler öppna baffelhögtalare och dipoler överlag än vanligt, rör så klart och ett ganska stort antal filterlösa 1-vägskonstruktioner. Och horn, förstås…

Ett antal riktigt stora system samt världs- och Europapremiärer därtill.

En av mässans största, överlag tokigaste men också mest överraskande anläggningar: en full 7.4.4 Atmos-anläggning baserad runt Focal Grande Utopia EM Evo och Naim Statement! Häftigt, ambitiöst och troligen den första och sista gången man får uppleva något liknande.
Audio Group Denmark hade två stora rum på Sobieski och några extra guldkorn, som exempelvis RIAA-steget R-588 från Aavik men kanske ännu mer de öppna basarna A3 som fyllde upp under de små T1:orna, båda från Børresen.
Børresen T1 och A3. Den senare fortsatt under utveckling…
Det tillhör inte vanligheterna att kunna lyssna till Bowers & Wilkins ursprungs-Nautilus, som fortsatt produceras på den engelska sydkusten. Notoriskt svårdrivna som de är, drevs de av fyra stora Michi-förstärkare tillsammans med lågnivåelektronik från Luxman och spelare från Rose.
Lite extra roligt med ursprungs-Nautilus, eftersom konstruktören Laurence Dickie fanns på plats med sitt ”nya”, egna märke Vivid Audio och premiär för de största högtalarna bland de ”vanliga” modellerna: Giya G1Spirit. Här spelades det deathmetal så det stor härliga till, med smidig elektronik från Mola Mola och CH Precision.
Stor och liten var temat hos danska Dynaudio, där man omväxlande spelade på lilla men naggande goda Contour 20 BE men också bolagets för tillfället största högtalare Confidence 60. Förstärkningen kom från Krakóv-baserade Circle Labs.
Om de polska Lirogon Origin-högtalarna står det: Otroligt stort, luftigt och exakt, som även de spelade upp på PGE. Tekniken kallas Lirostat och består av nästan 100 superlätta, små paneler, som enligt bolaget med råga ska överträffa traditionella elektrostathögtalare vad gäller såväl djupas som höga diskanttoner.
Lirogon Origin har nästan 100 små paneler.
Fantastisk bas och överlag renhet och storlek står det i anteckningsboken efter att ha lyssnat på stora Kroma Maribel för cirka 500.000 euro.
Tillbaka på Sobieski och ännu en av mässans stora behållningar: Grekiska Matter Loudspeakers, som lät riktigt både öppet och dynamiskt. Öppen baffel, förstås, rörförstärkning och såväl spelare som arm från engelska Wand. Modellen kallas Anti-Matter då den verkar trotsa de fysikaliska lagarna, med en verkningsgrad på 90 dB och angivet omfång nedåt 30 hertz.
Smäcker formgivning på Matter.
Fotios Fotadis För några veckor sedan introducerade Sim Audio sin nya Moon-serie Compass Collection och streamingförstärkaren 371, som bland annat spelade tillsammans med Acoustic Energy och REL under mässan.
En av mässans stora nyheter stod Oneiros Audio för, då männen bakom Falcon Acoustics fick fria tyglar och ta fram denna formgjutna kolfiberskapelse med diamantdiskant och mellanregister och basar i grafen. På bilden VD:n Jerry Bloomfield.
Imponerande filter och priset för det hela landar på 850.000… euro.
Gunnar Hildén tog med sig sina Soft Collective-högtalare SC 05 samt fjäder- och/eller SD-fotsavkopplade bänkar till Sobieski. De öppna baffelhögtalarna har fått 18-tummaren utbytt sedan sist och spelade med sin höga verkningsgrad Deacon Blues senaste med den äran, även med 2x17 rörwatt från Zikra Audio – stort, öppet och detaljerat.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår