Årets High End-mässa på hotell Sheraton i Stockholm var inte lika omfattande som tidigare, men ändå rejält välbesökt. Här ett första litet axplock...
Under helgen den 18-19 februari i år kunde besökare på Sheraton i Stockholm få uppleva både ljudtryck och nyheter av sällan skådat slag. Främst var det nyheter på högtalarsidan, där distributören Septon visade de enorma Klipsch Jubilee 75th Anniversary drivna av en lika imponerade uppställning rörförstärkare från Audio Research. Konkurrens i ljudtryck kom från salen bredvid och JBL:s spektakulära vidunder Everest D67000 kopplad med nya Mark Levinson No.50, 52-kilos monoblock på 425W/8 ohm. När man fått sitt lystmäte av PA-nivåer fanns mer av sensuell och intim lyssning hos Hificonsult som bland annat spelade på utsökta QLN Signature, en raffinerad 2-vägare som många menade hade mässans bästa ljud. En bidragade orsak var garanterat också Vinnie Rossi Brama - en integrerad hybridförstärkare med 300B i försteget och halvledare på utgången på 350W/4 ohm. Kablage och filter från Transparent rakt igenom.
Ett annat rum som fick många att sitta kvar var hos Stylus Audio som spelade på en av mässans minsta 2-vägare: Cairn från YG Acoustics nya serie Peaks. Den lilla krabaten har elementteknik och aluminuimbaffel som firmans supermodeller, men med låda av trä istället för aluminium. Många undrade var subwoofern var och en bidragade orsak till att högtalarna kopplade grepp om rummet var också monoblocken Moon 860A v2 på 450W/4 ohm, kablage från Nordost och då vi lyssnade, signal från en Brinkmann Taurus och pickupen Lyra Atlas Lambda.
Hos Digitalbild vankades det 2-vägsliknade KEF Reference 1 Meta och R3 Meta, alltså modeller med firmans nya platta absorbtionslabyrint bakom koaxialelementen. Då vi lyssande spelades det på Rega rakt igenom: Planar 10 (skivspelare), Aura Reference (RIAA) och integrerade Aethos.
I ett av de mindre rummen visade Lasses HiFi och Classic Design Scandinavia ett komplett system från Gold Note. Från skivspelaren Giglio med egen arm och pickup, via halvformatselektronik inklusive RIAA-steget PH-10, streamingförsteget DS-10 och två bryggkopplade stereosteg till de tjusiga små slanka golvarna A6 EVO II. Välinspelad jazz lätt både skimrande och mustigt via den här läckra anläggningen, som också hade Lasses egna kablage Flow.