Yamaha gör comeback i den absoluta världstoppen bland hörlurar och använder sig av egen, nära på 50 år gammal teknik. Om än kraftfullt uppdaterad… Testet är hämtat från H&M nr 10/2023.
Visst är det roligt när gamla hifi-märken visar framfötterna. Inte för att Yamaha någonsin försvunnit från hifi-marknaden, men på senare år har man på allvar börjat utmana även i de allra högsta prisklasserna. Vi har sett de nya NS-5000-högtalarna, separata för- och slutstegskombinationen C-/M-5000 och den kompromisslösa skivspelaren GT-5000.
Och nu de hejdlöst påkostade hörlurarna YH-5000SE, med anor som går så långt tillbaka som 70-talets mitt och modellen HP-1. Denna såväl som de nya lurarna med den egna orthodynamiska principen, som i de flesta avseenden är samma sak som dagens magnetostatiska/planarmagnetiska hörlurar.
En teknik som fått ett otroligt uppsving under senare år, som en enklare och mindre krävande teknik jämfört med elektrostatiska lurar. Men de magnetostatiska lurarna har också fördelar i dynamik och bastryck, förutom högre verkningsgrad och lägre impedans. Kort sagt betydligt lättare att driva.
Tekniskt sett kan man se magnetostatiska element som en gyllene medelväg mellan konventionellt dynamiska lurar och elektrostatiska, med sitt tunna, plana membran med inbäddade signalbanor som aktiveras av starka magneter på båda sidor, det vill säga planar-magnetiskt!
Och som sagt, det är väl typiskt att Yamaha hade lurar med den här tekniken redan för bortemot 50 år sedan! I jakten på perfektion i och med den nya referensluren, provade man ut ungefär 1.000 olika membran under inte mindre än sex års tid! Membranet består av en ultratunn och lätt film med talspolen inetsad i ett speciellt framtaget mönster, på båda sidor av filmen, vilket sammantaget håller vikten vid ett minimum.
Själva membranet är i Yamahas fall 50 millimeter stort och sitter i en öppen konstruktion, men inte helt öppen. På elementets fram- respektive baksida sitter fint perforerade skydd, eller luftdämpare som Yamaha kallar det hela, som kort och gott är till för att perfekt anpassa luftflödena från membranet. Till detta tillkommer två stycken, vad man kallar, håll i er… Rolled plain Dutch weave stainless steel filter! Dessa båda ”filter” sitter i under- och överkant sett till elementet i mitten, och optimerar den akustiska rymden och inte minst lufttrycket som det magnetostatiska elementet jobbar i och med. De främjar först och främst dynamiken, eller som Yamaha uttrycker det, såväl densitet som öppenhet i den initiala (ljud)attacken.
Den ljudtekniska delen av hörluren, avslutas med den akustiskt sett så väldämpade magnesiumkroppen. Själva (aluminium)bågen har på klassiskt Yamaha-manér en steglöst ställbar innerdel, som vilar i princip helt utan tryck mot huvudet. Två uppsättningar öronkuddar finns: det första paret i en mix av äkta getskinn och imitation. Det andra av en mockaliknande plysch kallad Utrasuede, patenterat av tillverkaren Toray.
Lurarna levereras med två kompletta kabeluppsättningar, båda två meter långa. Det ena paret har en 3,5-millimeterskontakt men också en 6,35-adapter. Det andra är en balanserad kabel med 4,4-millimeters Pentaconn. Som tillval finns även kabel med ”vanlig” XLR i förstärkaränden. Då kablarna är lätt utbytbara, kan man förstås också välja sin alldeles egna favoritkabel.
Väl dolt, underst i låda, ligger faktiskt också ett dedikerat hörlursstativ, som sätts ihop med ett par enkla handgrepp.
Hörlurarna inklusive elementen är tillverkade i Yamahas Kakegawa-fabrik, reserverad endast för bolagets allra finaste produkter, som de mest exklusiva konsertflyglarna och de finaste audioprodukterna, läs 5000-serien.
Innan vi fortsätter med testet av YH-5000SE, ska jag också påminna om den 2-delade hörlurs-DAC:en HA-L7A – framtagen för att på bästa sätt matcha YH-5000SE, men som verkar ha blivit lite försenad ut på marknaden. Vi ligger på för att få tag på ett exemplar för att testa…
Väl på huvudet kan jag konstatera att YH-5000 är lätta och otroligt sköna att bära, bland det skönaste i hörlursväg jag någonsin haft på mig. Troligen de allra skönaste. De sluter tätt med läderkuddarna, men det blir fort ganska varmt i juni månads högsommarvärme, så jag byter ganska omgående till plysch, som rent värmemässigt är betydligt bättre, men ger också ett lite öppnare och mer detaljerat ljud kan jag tycka, med lite mer energi uppåt i frekvens, från övre mellanregister och uppåt. Läder på motsatt sätt en aning mer dämpad men å andra sidan fyllig återgivning, där valet rent ljudmässigt i mångt och mycket är en smaksak.
De känns till en början ganska trögdrivna, då jag utan större problem kan vrida volymratten i botten på Creative-förstärkaren SoundBlaster X5, som initialt får ta hand om såväl omvandling som förstärkning, den stora prisskillnaden till trots. Något som var mer eller mindre omöjligt med de strax innan testade proffslurarna MDR-MV1 från Sony, som inte gärna ville ha mer nivå än klockan 12, om ens det.
Lurarna har klart vinklade element, liksom praktiskt osymmetriska kuddar, som är tjockare i bakkant och därmed täpper till perfekt, den runda formen till trots (stora, runda lurar kan annars i vissa fall lämna ett litet glapp i bakkant).
De båda kablarna har standard 3,5-millimeterskoppling i hörlursänden, en till varje lur som det anstår en high-end-lur; den balanserade 4,4 millimeter och den obalanserade 3,5 i förstärkaränden, men med medföljande adapter, förstås.
Man bjuds onekligen på en oerhörd detaljrikedom och skärpa, vilket märks direkt med Dawes Right on Time från en av mina ofta spelade Tidal-listor. Redan med den vanliga, obalanserade kabeln. Jag vet att det är omdebatterat om det ska innebära någon skillnad alls, förutom nivå, men måste ändå med bestämdhet hävda att ljudet får mer kraft och kropp när jag byter till den balanserade kopplingen och jämför allt medan Miles Davies mästerverk Tutu spelas upp genom hörlurarna.
Att YH-5000 kan skapa en illusorisk rymd och storlek på ljudbilden visas med eftertryck med Emmylou Harris alltid så fina och Lanois-producerade Wrecking Ball (titelspåret från skivan med samma namn). Och med detaljmyllret väl sorterat och med fantastisk skärpa, inte minst stereoupplevelsen, som går långt utanför gränserna för vad som egentligen borde vara möjligt.
Ja, ännu mer av den varan, för att inte tala om dynamiken, visas med eftertryck upp i en inspelning av Tjajkovskis 4:e symfoni under ledning av Herbert von Karajan.
De här hifi-mässigt så högstående och korrekta lurarna fixar även ”värsta sortens mangel”, som exempelvis Heartbreaker med Motörhead, med motsatt minimal dynamik… okej, det är kanske inte förstahandsvalet, men det är absolut inga problem och den hårdslående musiken låter mycket bra. Men kanske lite för bra? Det gör hur som helst inte ont i öronen.
Vid en direkt jämförelse med Sennheiser HD 800S visar det sig att känsligheten hos YH-5000 inte är så låg, trots allt, utan i själva verket högre än Sennheisers klassiska 300-ohmslurar. Jämförelsen i övrigt blir lätt haltande, med tanke på den rätt avsevärda prisskillnaden, där Yamaha-lurarna kostar mer än fyra gånger så mycket, men där HD 800 med ett S eller inte, ändå förblir en benchmark för de flesta att jämföras mot.
Ett test som Sennheiser faktiskt klarar med bravur, får man säga. Visst, den har inte samma fina, mjuka följsamhet som Yamaha och känns (som vanligt, får man säga…) inte lika trivsamt fylliga i de nedre oktaverna. Men klarheten går det inte att säga något om.
Men visst, några ytterligare varv fram och tillbaka visar ändå upp mer klara och rättvisande fördelar, som samtliga pekar på 62.000-kronorslurens fördelar! Fylligheten har jag redan varit inne på, men även rymden eller lyssningsrummet ska man kanske säga, som är betydligt mer väl tilltaget hos Yamaha.
Men mest är det detaljlystern och skärpan som visar att det finns ännu mer att hämta av den varan, samtidigt som återgivningen förblir mjuk och följsam, och det sagt i enbart positiv bemärkelse. Man får både mer och bättre och om möjligt också ett par ännu skönare, mer bekväma lurar att fortsätta ha på sig under långa lyssningspass. Även under värmeböljor som den som drabbade de flesta av oss i slutet av juni månad.
”återgivningen växer flera nummer i alla dimensioner”
Man ska väl inte bli förvånad när den EISA-belönade Ferrum-duon Oor och Wandla tar över såväl förstärkning som D/A-omvandling, men ändå: det är smått otroligt hur mycket bättre det blir! Framför allt finns här fullt tillräckligt med headroom och man vrider plötsligt inte gärna volymratten just över klockan 12. Men också ljudet, såväl karaktär som kvalitet, blir av en helt annan, bättre sort.
Basen får en helt annan kraft och hela återgivningen växer flera nummer i alla dimensioner. Right on Time med Dawes får en ny, beslutsam pondus och skärpa, som sagt, inte minst i basen men också uppåt i frekvens.
Men det gäller så klart även den betydligt mindre kostsamma konkurrenten från Sennheiser, som lyfter sig på ett likartat sätt, och plockar fram ordentligt med skarpskuret återgivna detaljer, som till exempel en ännu tydligare utandning i inledningen av Alanis Morissettes gamla dänga All I Really Want.
Sennheiser kan lättast beskrivas med en mer nerskalat neutral återgivning, med mer fokus på de övre registren, från midbas och uppåt, med fin detaljering och stramhet i ljudet. Ja, homogent. Yamaha ger på motsatt sätt mer av allt, inklusive bas, kropp och värme men också en mer frustande framåtdrivande musikalitet och en större rymd för musiken att breda ut sig i.
Och ja, trots att Sennheiser HD 800 också är sköna att bära, är Yamaha YH-5000 ännu skönare att ha på sig, även under låååånga lyssningspass. Och håller en överlag högre kvalitetsklass, på alla sätt och vis, de tonala skillnaderna tagna i beaktande.
Är den värd i runda slängar fyra gånger så mycket pengar? Det beror helt och hållet på hur din ekonomi ser ut, hur mycket du lyssnar med hörlurar men framför allt vilka personliga (ljud)preferenser du har.
Yamaha YH-5000SE är något av det allra bästa som går att köpa i hörlursväg, oavsett pris och princip.
+
Kvalitet och komfort
Stor, musikaliskt följsam återgivning
-
Inte gratis…
3 snabba
• Planarmagnetiska
• Dubbla uppsättningar kablar
• Hörlursställ följer med
Yamaha YH-5000SE
Funktion Planarmagnetiska, öppna hörlurar
Pris 62.000 kr
Impedans 34 Hz
Angivet frekvensomfång 5–70.000 Hz
Vikt 320 gram (utan kabel)
Kablar 4,4 mm balanserad, 3,5 mm (med 6,35 mm-adapter), 2 meter
Öronkuddar Skinn/konstgjort skinn respektive mockaplysch (Toray Ultrasuede)
Övrigt Hörlursställ följer med
Info se.yamaha.com