Potent trådlöst

Franska Devialets senaste skapelser är ett par bantade fantomer, den ena, som vi provar här, med mer effekt än den andra.

De båda Reactor-modellerna kommer efter den ursprungliga Phantom-högtalaren och senare Phantom Gold-modellen, som vi testade i nr 7-8/2017. Den större, här testade Reactor-högtalaren heter 900, den något billigare men exakt lika stora och bestyckade 600 (11.990 kr). Båda siffrorna anger maximal peakeffekt från de inbyggda förstärkarna.

Dessa nya skapelser är ganska mycket nättare men har också bara ett framåtriktat, mer bredbandigt element, jämfört med Phantom Gold. Men i grunden är de mycket likartade, med de båda sidoriktade, styva och till synes stryktåliga men framför allt långslagiga aluminiumbasarna. Men så klart med mindre dimensioner på allting hos de båda Reactor-högtalarna.

De delar också den grundläggande tekniken, som ju också återfinns i Devialets separata förstärkare: ADH-förstärkningen och SAM-korrigering.

ADH står för Analog Digital Hybrid (amplification/förstärkning) och innebär helt kortfattat att en traditionell, linjär klass A-förstärkare styr och sätter tonen på en switchande klass D-förstärkare. I teorin kan man sålunda både äta och behålla kakan, då man får en stor del av ljudkvaliteten från klass A-förstärkaren, tillsammans med den högre effekten och avsevärt förbättrade effektiviteten från klass D-förstärkaren.

SAM blir utskrivet Speaker Active Matching, vilket innebär att man genom DSP får ut mesta och bästa möjliga av högtalarna. Det är så klart mer märkbart när det används i en av bolagets separata förstärkare och man ansluter en högtalare som mätts upp och sedan kan korrigeras enligt SAM-principen.

Det brukar i normalfallet innebära en väl så kraftfull förstärkning i basområdet, att högtalarna helt enkelt gräver lite djupare i basen. Men detta är alltså en grundläggande del av konstruktionen hos alla Phantom-högtalare, de är SAM-korrigerade/anpassade redan från början, så det är inget man som konsument behöver tänka på.

Under testveckan hade vi tillgång till två stycken Reactor 900 men också de smäckra benstativen, för bästa möjliga golvplacering, men dessa får man köpa till separat, liksom de snygga, funktionella men ack så kostsamma transportväskorna.

Innan jag börjar installationen laddar jag ner appen och följer instruktionerna: kopplar in högtalarna till ett varsitt strömuttag och i vårt fall med en varsin nätverkskabel.

 

Installationen är fantastiskt lättsam, åtminstone om man som vi kör kabel till respektive högtalare. Appen letar upp högtalarna och lägger till dem. På frågan om man vill stereokoppla och det påföljande jakande svaret, kommer en återkommande ton från den ena högtalaren varvid appen frågar om detta är höger eller vänster högtalare. Se till att svara rätt på den frågan, bekräfta och sedan har du ett stereopar och kan börja spela musik.

Som även det är extremt lätt, men till viss del på grund av att möjligheterna är ganska begränsade… För en Android-användare är det Spotify Connect eller en UPnP-klient, som exempelvis Bubble UPnP, som gäller. Spotify spelar du som vanligt direkt från din enhet, eller då via UPnP-appen, i vårt fall kopplad till Tidal och därmed Flac-filer. Eller som tredje alternativ, analogt eller optiskt digitalt genom en 3,5-millimeters kombikontakt. Och så Bluetooth och ”vanlig” AirPlay för Apple-användare.

Touchkontroller ovanpå högtalaren ger ett plus i kanten rent handhavandemässigt, inte minst för att snabbt och enkelt kunna justera volymen.

 

Två stycken Reactor 900 spelar förvånansvärt fullödigt, storskaligt och hifi-mässigt korrekt. Stereoparet förmedlar mycket detaljer och återger inspelningar som de ”ska låta”. Så exempelvis låter Madonnas Like A Virgin lika tunt och burkigt som den brukar, möjligen något roligare, bara, med lite extra drag i den lilla bas som finns på inspelningen.

Två stycken Reactor har rejäl botten och bra fyllighet och till synes bättre tonal balans mellan registren än vad vi kommer ihåg från den större Phantom Gold-modellen (som vi i och för sig bara hade en enda av och därmed ingen möjlighet att stereokoppla).

De spelar all musik på ett bra sätt, men föredrar ändå mer välgjorda inspelningar. Och visst, de har lite problem med stökigare rockinspelningar, där det kan kännas som att basen inte är riktigt tillräckligt snabb och därmed har lite svårt att hänga med i svängarna.

Men Hurt med Johnny Cash, Wide Open Road med The Triffids och Steely Dans Two Against Nature återges storslaget och med fullt tillräcklig fysik.

Ja, basen är nästan en historia för sig, även om diskanten imponerar med en detaljerat skarpskuren återgivning med finstilta skillnader i ton och nivå, så är det ändå (låg)bastrycket som är den stora behållningen. Det och den storstilat omfångsrika ljudbilden som målas upp, såväl bakåt som åt sidorna.

Spelar de helt korrekt? Nej, det gör de väl inte, men de tänjer en aning på sanningen på ett roligt och engagerande sätt! Nivån i diskantområdet ligger något högre, vilket kan piffa till musiken en del, men om man låter bli att vinkla in högtalarna, är det inget man tänker speciellt mycket på. Vår i-rum-mätning stödjer intrycken, med bas hela vägen ner, en liten ”rums-nod” vid 60–70 hertz och en liten nivåhöjning från 4 kilohertz och uppåt.

När man kopplar isär högtalarna till mono igen, blir det av förklarliga skäl inte lika kul. Visst, det blir inte dåligt på något sätt, men betydligt mer fullödigt med två stycken stereokopplade. Inte så konstigt i och för sig, när det är stereoinspelningar vi lyssnar till…

När nivån vrids upp går den absoluta lågbasen i motsatt riktning. För att kunna spela högre, måste högtalarna alltså begränsa nivån på den lägsta basen, vilket så klart märks mer på inspelningar med ordentligt djup bas, där bortemot 20 dB kan gå förlorad runt 60–70 hertz, beroende på exakt hur högt man spelar. Basen faller av tidigare ju högre man spelar. Men bara på högre lyssningsnivåer, märk väl, se mätningen av detta.

Sammantaget är detta en mycket potent liten högtalare, lätt att gilla och snygg att titta på, men man vill gärna ha två…

 

Omdöme

+

Format & finish

Lättjobbade

Häftiga basresurser

-

Begränsat musiktjänststöd

=

Det är svårt att inte gilla Reactor-högtalarna, från den lättsamma installationen tills det att musiken snart börjar strömma från högtalarna.

 

3 snabba

• Långslagiga basar

• Bredbandigt frontelement

• Spotify Connect

 

Devialet Phantom Reactor 900

Funktion Trådlös nätverkshögtalare

Pris 14.990 kr/styck

Koppling LAN (RJ-45), WLAN, optisk digital/analog 3,5 mm, Spotify Connect, UPnP, AirPlay, Bluetooth

Bestyckning 1 fullregisterselement, 2 basar (aluminium)

Angiven effekt 900W (peak)

Angiven max SPL 98 dB

DAC/Processor 24 bitar/192 kHz (tillsammans med ADH3)/ARM Cortex-A9 1,25 GHz, 512MB DDR3-1600-minne

Dimensioner (BxHxD) 21,9x15,7x16,8 cm

Vikt 4,3 kg/styck

Info audionord.se, devialet.com

På normal volym spelar basen hela vägen ner (grön, blå och röd kurva). På högre volym, begränsas nivån från 100 hertz och neråt, genom ett flack högpassfilter. Se skillnaden på den nedre, gröna (opåverkade) och översta ljusgröna kurvan (med begräsning i basen).

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår