Nyheter

Ännu större – Ännu bättre!

Stora Audio Video Show i Warszawa och mässgeneralen Adam Mokrzycki spände verkligen musklerna och visade var skåpet ska stå.

Audio Video Show, tidigare bara Audio Show, har över åren växt, helt organiskt. Från starten hölls mässan ”bara” på huvudhotellet Sobieski, men sedan har intilliggande Golden Tulip men framför allt den stora PGE-stadion tillkommit. Till årets mässa hade fler rum tillkommit på Sobieski, men framför allt ytterligare åtta stora rum på PGE.

Vilket också betalade sig i besökarrekord, med 14.881 unika besökare, vilket den tidiga tillströmningen på fredagen, trängseln under lördagen och det fortsatt unikt höga trycket under söndagen med eftertryck bevisade. 188 rum och 230 utställare var det på årets upplaga.

Nästa år ska ännu sex stora rum läggas till på PGE-stadion, samtidigt som High End genomför sin flytt från München till Wien. När vi summerar nästa års europeiska mässor, är jag rätt säker på att Audio Video Show kommer vara störst på i princip alla mätbara parametrar: utställaryta, antal rum, antal utställare, antal märken och inte minst antal besökare. Sedan finns ju stora mässor också utanför Europa...

2025 års mässa var högst troligt också den bästa hittills, även kvalitativt sett och precis lika trevlig som vanligt. Frågan är om det inte visades ännu fler öppna baffelhögtalare och dipoler överlag än vanligt, rör så klart och ett ganska stort antal filterlösa 1-vägskonstruktioner. Och horn, förstås…

Ett antal riktigt stora system samt världs- och Europapremiärer därtill.

Efter att Technics återlanserade SL-1200 med den limiterade, betydligt mer hifi-inriktade modellen SL-1200G på IFA 2016 och efter det den snarlika SL-1200GR, är det nu dags för de allra sista, strikt limiterade SL-1200G-modellerna: SL-1200GME/SL-1210GME, som kommer produceras i 1.200 respektive 1.210 exemplar. Estetiskt har spelarna fått snyggt, guldfärgade tonarmar, men den största skillnaden är att spelarna fått den nya, innovativa Delta Sigma-tekniken, för ännu jämnare gång. Något som ska innebära att spelarna faktiskt närmar sig prestandans hos stora, dyra SL-1000! Priset för SL-1200/1210GME kommer ligga runt 60.000 kronor när de lanseras framåt våren 2026.
Skräddarsytt! 3-vägshögtalaren Holophony 1. Varje låda är individuellt trimmad för att ge optimala arbetsvillkor för det valda elementet. 12-tumsbas, 8-tums mellanregister och en 4-tums (!) kondiskant. Samtliga element är tyska bredbandare från 50-talet med pappkoner! Konstruktören, Czariusz Andrejczuk, är egentligen fotograf, men har ägnat de senaste 15 åren åt att fintrimma dessa högtalare. Han menar också att lödtenn förstör ljudet så det finns inga lödningar i filter eller anslutningar. Extremt naturligt ljud. Det här var Anders Edenholms absoluta favoritrum under mässan och han har även författat texten här ovan, men vi har som bekant besökt och imponerats av polska Holophony även tidigare.
Anssi Hyvönen tillhör en av hifi-branschens inte bara kunnigaste utan också trevligaste och under Audio Video Show predikande han de ljudliga fördelarna med att göra om PCM-filer till DSD innan uppspelning, i det här fallet via programmet Audirvana. Och så demonstrerade han så klart de nya X-modellerna i Argon-serien med sedvanligt mycket gott resultat. På bilden 3X ovanpå 3LX.
Jämfört med fjolårets stora högtalare var det lite mer sansat med MK II-versionerna av X Diamond hos Estelon, med rörförstärkning från Kondo och mäktiga skivspelaren Transrotor Orion Reference, men frågan är om inte ”akustikpanelerna” var det mest anmärkningsvärda med årets uppställning på Golden Tulip.
En av mässans största, överlag tokigaste men också mest överraskande anläggningar: en full 7.4.4 Atmos-anläggning baserad runt Focal Grande Utopia EM Evo och Naim Statement! Häftigt, ambitiöst och troligen den första och sista gången man får uppleva något liknande.
Audio Group Denmark hade två stora rum på Sobieski och några extra guldkorn, som exempelvis RIAA-steget R-588 från Aavik men kanske ännu mer de öppna basarna A3 som fyllde upp under de små T1:orna, båda från Børresen.
Børresen T1 och A3. Den senare fortsatt under utveckling…
Det tillhör inte vanligheterna att kunna lyssna till Bowers & Wilkins ursprungs-Nautilus, som fortsatt produceras på den engelska sydkusten. Notoriskt svårdrivna som de är, drevs de av fyra stora Michi-förstärkare tillsammans med lågnivåelektronik från Luxman och spelare från Rose.
Lite extra roligt med ursprungs-Nautilus, eftersom konstruktören Laurence Dickie fanns på plats med sitt ”nya”, egna märke Vivid Audio och premiär för de största högtalarna bland de ”vanliga” modellerna: Giya G1Spirit. Här spelades det deathmetal så det stor härliga till, med smidig elektronik från Mola Mola och CH Precision.
Stor och liten var temat hos danska Dynaudio, där man omväxlande spelade på lilla men naggande goda Contour 20 BE men också bolagets för tillfället största högtalare Confidence 60. Förstärkningen kom från Krakóv-baserade Circle Labs.
Om de polska Lirogon Origin-högtalarna står det: Otroligt stort, luftigt och exakt, som även de spelade upp på PGE. Tekniken kallas Lirostat och består av nästan 100 superlätta, små paneler, som enligt bolaget med råga ska överträffa traditionella elektrostathögtalare vad gäller såväl djupas som höga diskanttoner.
Lirogon Origin har nästan 100 små paneler.
Fantastisk bas och överlag renhet och storlek står det i anteckningsboken efter att ha lyssnat på stora Kroma Maribel för cirka 500.000 euro.
Tillbaka på Sobieski och ännu en av mässans stora behållningar: Grekiska Matter Loudspeakers, som lät riktigt både öppet och dynamiskt. Öppen baffel, förstås, rörförstärkning och såväl spelare som arm från engelska Wand. Modellen kallas Anti-Matter då den verkar trotsa de fysikaliska lagarna, med en verkningsgrad på 90 dB och angivet omfång nedåt 30 hertz.
Smäcker formgivning på Matter.
Fotios Fotiadis För några veckor sedan introducerade Sim Audio sin nya Moon-serie Compass Collection och streamingförstärkaren 371, som bland annat spelade tillsammans med Acoustic Energy och REL under mässan.
En av mässans stora nyheter stod Oneiros Audio för, då männen bakom Falcon Acoustics fick fria tyglar och ta fram denna formgjutna kolfiberskapelse med diamantdiskant och mellanregister och basar i grafen. På bilden VD:n Jerry Bloomfield.
Imponerande filter och priset för det hela landar på 850.000… euro.
Gunnar Hildén tog med sig sina Soft Collective-högtalare SC 05 samt fjäder- och/eller SD-fotsavkopplade bänkar till Sobieski. De öppna baffelhögtalarna har fått 18-tummaren utbytt sedan sist och spelade med sin höga verkningsgrad Deacon Blues senaste med den äran, även med 2x17 rörwatt från Zikra Audio – stort, öppet och detaljerat.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår