Dynaudio har för vana att förbättra befintliga högtalare och släppa dem som speciella utgåvor, inte minst stativhögtalare. Nu är det dags för Contour 20 BE. Det här testet är hämtat från aktuella Hifi & Musik nr 7-8, som kan köpas/läsas i sin helhet här bredvid.
Danska Dynaudio har en lång tradition av att släppa förfinade versioner av befintliga högtalare. Ofta handlar det om klassiska långkörare som får sig en översyn och för det mesta släpps i begränsad upplaga under begränsad tid.
Inte minst stativmodeller och vi har tidigare tjusats av Heritage Special (se H&M nr 1-2/2021) och Special Forty (se H&M nr 9/2017). Senast i raden av limiterade specialhögtalare var golvmodellen Contour Legacy som vi testade i årets första utgåva.
Både den och det här numrets svarta diamanter introducerades för övrigt båda två under förra årets High End-mässa i München.
Nya Dynaudio Contour 20 Black Edition är en förfinad och exklusiv version av den redan prisade Contour 20i (i-uppraderingen skedde 2020). Den tydligaste uppgraderingen är diskanten och den nya modellen använder Esotar 3. Det handlar om samma superelement som finns i flaggskeppsserien Confidence, och som har den nya, avancerade Hexis-dämpningen bakom konen för renare, ännu mer detaljerad diskant.
Bas-/ mellanregisterelementet har också förbättrats med kraftigare neodymmagnet istället för ferrit, men också en längre talspole. Detta ger inte bara bättre kontroll och precision, utan också högre känslighet och dynamik, också vid lägre volym.
Man provade faktiskt med en större ferritmagnet, men den blev för stor och ”stal” på så sätt alltför stor del av den begränsade luftvolymen.
Själva lådan har finjusterats akustiskt med bland annat ny, större reflexöppning med mindre portljud för renare, mer kontrollerad bas. Rent estetiskt har hela lådan fått sig en översyn och känns lyxigt diskret med sin blanksvarta finish och matchande svarta detaljer som baffel, element och skruvar. Men i grunden är det samma lådkonstruktion, med exempelvis den hela 14 millimeter tjocka, extra aluminiumbaffeln. Den smalnar av ut mot kanterna och ser därmed smäckrare och tunnare ut än den faktiskt är.
Slutligen har förstås också delningsfiltret trimmats och fått påkostade komponenter från bland andra Mundorf och Van den Hul. Det nya filtret sägs ha gett en ännu mer skarvlös övergång mellan elementen och gett en mer punktformig och jämnt sammanhållen spridning. Det är ett andra ordningens filter (12 dB/oktav) som skär vid 3,6 kilohertz – en frekvens som valts av ljud- och spridningstekniska skäl, inte för att skydda Esotar 3-diskanten, som kan delas betydligt lägre än så.
Dynaudio själva är mycket nöjda med filtret, som man anser vara det kanske bästa man någonsin konstruerat, helt och hållet optimerat kring elementen och med ett fåtal men högklassiga komponenter. Filtrets tre resistorer fungerar som en, parallellt, för att kunna finjustera egenskaperna maximalt.
Så varför har då Dynaudio valt att släppa en specialversion av just Contour 20i? Man kan misstänka att modellen kommer ge en hjälpande hand till den numer cirka fem år gamla serien (sedan i-uppgraderingen), men också att man haft så pass stora framgångar med sina uppgraderade specialversioner spelar så klart in, inte minst bland stativhögtalare.
Rent marknadsmässigt fyller den nya modellen också igen en prislucka i Dynaudio-sortimentet.
Ljudminnet är som bekant rätt kort, särskilt när det gått åtta år sedan vi testade ursprungsmodellen Dynaudio Contour 20 i Hifi & Musik nr 1-2/2017. Trots det fanns det ändå något väldigt bekant när vi väl satt bänkade framför den nya, rejält upphottade versionen Contour 20 Black Edition.
För precis som hos föregångarna slogs man med en gång av hur förbluffande stort och generöst högtalarna lät. Nya versionen hade en storskalighet och tyngd i ljudet som vore det ett par stora golvhögtalare. Ja, de här 2-vägarna kunde utan problem leverera både explosivt bottendrag och stadigt fundament ner till 30 hertz, så det här är stativhögtalare som inte nödvändigtvis behöver basstöd av en subwoofer. Här spelade förstås det nya baselementet med sin utökade slaglängd in, som tillsammans med den förbättrade portgeometrins minskade luftstörningar gett ännu tajtare och renare, mer nyanserad bas.
Vi har ibland tyckt att Dynaudio låtit välbalanserat och klanderfritt korrekt, men ibland också lite väl behärskat. Och visst, nya modellen har perfekt balans och kontroll, men här fanns också en expansiv och så våldsam attackvilja att man nästan kippade efter andan.
”den nya modellen tar det här med stereosceneri och tredimensionalitet till en helt annan och rent fysiskt påtaglig nivå”
Ja, ljudminnet är som sagt kort, men så här snärtigt hårdslående, men också medryckande musikaliskt ljud hade aldrig föregångaren. Så alla de som fortfarande har fått för sig att Dynaudio mest är korrekta audiofilprodukter lär få sig en smärre chock när den här högexplosiva 2-vägaren klipper till. Och du kan dessutom spela på våldsamma nivåer utan att högtalarna bryr sig det minsta. Så maken till audiofilstämplade partyburkar lär du inte hitta i den här storleken.
Men även om partyfaktorn är skyhög så är det nog trots allt högtalarnas andra egenskaper som kommer att locka köpare.
Vi berömde redan föregångaren för sitt luftiga och öppet transparenta ljud, men den nya modellen tar det här med stereosceneri och tredimensionalitet till en helt annan och rent fysiskt påtaglig nivå. Den nya modellen levererade en storskalighet och reliefartat djupperspektiv som trotsade det mesta.
Nog för att stativhögtalare brukar vara bra på att försvinna, men realismen hos Dynaudio och känslan av att inte längre lyssna på högtalare var bitvis hypnotisk och fick sångare och instrument att liksom sväva framför dig i rummet.
Här spelade definitivt uppgraderingen till nya, Hexis-ventilerade Esotar 3-diskanten in, vars luftighet, upplösning och övertonslyster verkligen ligger i en klass för sig. Det bidrog också till att den här nya Dynaudio-modellen hade en närmast elektrostatisk skärpa och transparens, helt utan den ibland lite vassa hårdhet som också påkostade domediskanter kan lida av. Nej, med Contour 20 Black Edition fanns ingen hårdhet och ljudet flödade nästan förföriskt sammetslent.
Ja, vi blev verkligen fascinerande av de här högtalarna, som återigen visade de många fördelarna med en välkonstruerad stativhögtalare. Visst, de kostar en rejäl slant, men då ska man komma ihåg att vi talar om en ljudåtergivning som i renhet, dynamik och snabbhet kan mäta sig med det absoluta toppskicket. Ja, inte ens i basomfång lär du behöva sakna ett par golvhögtalare.
En sagolik högtalare, lika mycket ett tungt precisionsinstrument som livfullt medryckande. En av de bästa och mest helgjutna stativmodeller som finns på marknaden just nu!
+
Dynamik och omfång
Detaljskärpa och 3D-egenskaper
Finish
3 snabba
• Esotar 3- och MSP-element
• Kontakter från WBT
• 2:a ordningens filter
Kringutrustning
Digitalkälla Wiim Ultra, Naim CI-Uniti 102
Förstärkare Denon PMA-3000NE, Burmester 956 MK 2
Kablage Nordost Heimdall 2, Van den Hul
Dynaudio Contour 20 Black Edition
Pris 82.000 kr/par
Princip 2-vägs basreflex
Diskant 28 mm mjuk dome, Esotar 3/Hexis
Bas/mellanregister 18 cm, Vari-MSP-kon
Nominell impedans 4 ohm
Delningsfrekvens 3,6 kHz
Angiven känslighet 86 dB
Kontakter 1 uppsättning, WBT NextGEN
Finishalternativ Högblankt svart
Mått (BxHxD) 22x44x40 cm
Vikt 14,6 kg/styck
Info dynaudio.com