Hemma hos

Med öga för detaljer

Det finns multimedia och multimedia, men hemma hos Sören Falk stämmer termen bättre än vanligt när man genom en knapptryckning växlar mellan vinyl och NAS-lagrade 192 kHz-filer.

Annons:

Besöket hemma hos Sören Falk föregicks av ett antal telefonsamtal till redaktionen och e-postkonversation. Tanken var nog från början inte ett regelrätt Hemma Hos-reportage, utan det viktigaste för Sörens del var att sprida vidare kunskapen om exakt hur bra server/datauppspelad musik kan låta – om man gör rätt!

Och gör rätt, det gör man när man väljer att rippa musiken med ett bra program (inte Windows Media Player), ett bra uppspelningsprogram (än en gång, inte WMP...) och sist men inte minst väljer rätt, som han säger, output mode. Hos Sören är det Asio eller Asio 4 All som gäller, som går förbi Windows-datorns menliga inverkan på ljudfilerna, som undermålig resampling och så vidare, som blir fallet om man "väljer" Direct Sound som output mode.

Det var grunden för vårt resonemang och vårt besök, men Sören är en grundlig människa som lagt ner mycket tid och stor möda för att bygga ihop sitt totalt integrerade musik- och filmsystem.

Hjärtat i anläggningen består av ett mCubed HFX Classic HTPC-chassi med passivt kylsystem och en helt tyst 80 GB SSD. Ljudkortet är ett Lynx AES16e PCI Express som förfogar över balanserad AES/EBU digitalutgång. Den optiska enheten hanterar såväl CD som DVD och Blu-ray. Den digitala signalen leds vid stereouppspalning vidare till den separata D/A-omvandlaren Benchmark DAC 1 och vidare till flerkanalsförstärkaren från Arcam. DVD-spelaren från samma firma får nästan ses som kuriosa i den här anläggningen och finns kvar endast för att spela upp SACD.

Musik och film lagras separat på varsina QNAP-NAS:ar: TS-100 för film och TS-109 för musik, och med 500 GB kapacitet vardera. Genom extremkort CAT5-kabel på bara fyra meter finns i praktiken inga bandbreddsmässiga begränsningar i nätverket.

Sören är en glad ljudentusiast i grunden, vilket märks på hur samvetsgrant anläggningen satts samman i stort, och att ligga i HTPC-utvecklingens framkant behöver ju inte per automatik utesluta gamla medium som exempelvis vinyl.

Inte alls, och hemma hos Sören är det en LP12:a som sköter vinylavspelningen. Det är också "Heavy Heart" med Carla Bley på vinyl som blir det första vi spelar. Och det låter verkligen mycket, mycket bra.

Sedan övergår vi till samma skiva fast som rippad WAV-fil och uppspelad genom WMP/Direct Sound till Arcam-förstärkaren. Det låter inte alls bra: trist, burkigt och instängt.

Sedan byter Sören uppspelare, från WMP till en betaversion av XXHighEnd (www.phasure.com) som uppspelare och Asio som output mode, och ljudet blir verkligen betydligt mycket bättre. Bra på riktigt, så att säga. Nästa steg blir enbart ett spelarbyte från betaversionen av XXHigh End till J.River Media Center 15 (www.jriver.com), som även används som CD-rippare, och visst, även detta byte innebär en liten förbättring, men det är nästa steg, tillsammans med övergången till Asio, som ger det stora lyftet. Vi fortsätter att spela med J.River men nu via balanserad AES/EBU till den separata Benchmark-DAC:en och det innebär verkligen ett stort ljudlyft.

Nu är ljudet egentligen så bra som man kan begära, men Sören har ytterligare ett ess i rockärmen, och det är ett byte till favoritspelaren/musikredigeringsprogrammet Samplitude 11 (www.magix.com) och uppsampling av signalen till 24 bitar/96 kilohertz. Och visst, det blir bättre den här gången också, men ändå en mer finstilt förbättring som kan liknas vid pricken över i, löken på laxen eller räksallad på korven.

Lyssningspasset avslutas med några spår 24/96- och 24/192-filer i Flac-formatet och det låter minst sagt bra.

Sören lyssnar mestadels på jazz men också klassisk musik, företrädesvis en låt eller ett stycke åt gången som får hans fulla uppmärksamhet och ger mer engagemang i lyssningen. Datafilerna är uteslutande egenrippade WAV eller Flac som ju också kan köpas i 24/96-verisoner från exempelvis Naim och Linn. HD Tracks är dessvärre spärrat för europeiska IP-adresser.

– Jag har en hel del datorvana genom mitt jobb och har haft ett stort intresse alltsedan persondatorerna introducerades, och det finns sätt att komma runt denna spärr, men det är kanske inget man ska torgföra alltför högljutt, påpekar Sören.

Ja, det är bara att instämma och den här kombinationen av hifi- och datakunskap är det inte varje dag man stöter på. Sören är villig att hjälpa den som vill börja vandra den här vägen och undvika de stora fällorna. Är du intresserad av Sörens hjälp, e-posta redaktionen@hifi-musik.se så skickar vi dig vidare.

Vi på Hifi & Musik är mycket imponerade!

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår